Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri
Audi
Viitor
Cybertech vs. umanitate?

Cybertech vs. umanitate?

El este considerat conștiința personificată a Silicon Valley: Tristan Harris face muncă educațională pentru o abordare mai conștientă a rețelelor sociale și a inteligenței artificiale. O vizită digitală.

Text: Nadine Kaminski ― Foto: Shaughn și John, Stefan Boesl ― Timp de citire: 5 min

Tristan Harris este activist pentru digitalizare și co-fondator al organizației non-profit "Center for Humane Technology".

Tristan Harris este activist pentru digitalizare și co-fondator al organizației non-profit "Center for Humane Technology".

Când Tristan Harris, fost specialist în etica designului la una dintre cele mai mari companii de internet din lume, acum activist pentru digitalizare și co-fondator al organizației non-profit "Center for Humane Technology", se alătură apelului video prin intermediul smartphone-ului, pare extrem de calm, aproape relaxat. „Dacă toată lumea s-ar putea bucura de această priveliște fantastică cu mine! Munții din Arizona, cerul, norii – respir adânc aici chiar acum." Digitalizarea poate fi ceva grozav. Face oamenii mai flexibili, creează noi spații pentru a trăi și a lucra. Dar – și acesta este marele "dar" despre care vorbește Tristan Harris – dacă nu suntem atenți...

Viitorul este deja aici

Timp de decenii, scenariile științifico-fantastice s-au jucat cu teama că AI, inteligența artificială, ar putea controla societatea noastră în viitorul îndepărtat. „De asemenea, am învățat întotdeauna că o forță adversă trebuie să ne depășească punctele forte pentru a ne controla", ne spune Harris. „Dacă vreau să-mi împing omologul într-o anumită direcție, puterea mea trebuie să o depășească pe a lui." Dar chiar și în timp ce făcea trucuri de magie pentru distracție în copilărie – sau cel puțin de când studia la Laboratorul de Tehnologie Persuasivă al Universității Stanford – Harris a înțeles că este nevoie de mult mai puțin efort pentru a exercita controlul. „Cum faci să funcționeze o iluzie? Trebuie să știi un singur lucru despre psihicul oamenilor pe care ei înșiși nu îl cunosc. Puteți deja să le manipulați comportamentul. Nu trebuie să copleșești punctele forte. Doar slăbiciunile."

Și exact așa funcționează majoritatea interfețelor de social media, programelor de e-mail și aplicațiilor, care sunt acum o parte integrantă a vieții de zi cu zi a miliarde de oameni, potrivit lui Harris. „Cu toții nu ne plimbăm doar cu smartphone-urile în buzunare, ci și cu mașini care au un efect similar asupra sistemului nostru neurologic de recompensă ca bandiții cu un singur braț din cazinou."

„Procesul de proiectare virtuală ne economisește o cantitate uimitoare de timp și bani."

„Procesul de proiectare virtuală ne economisește o cantitate uimitoare de timp și bani."

Decalajul informațional este în creștere

Dacă noi, utilizatorii, habar nu avem că creierul nostru reacționează în mod fiabil la recompense variabile prin eliberarea hormonilor fericirii, suntem desigur în urmă cu cunoștințele concentrate ale industriei cybertech. „Recompense variabile", explică Harris, „asta înseamnă: trag o pârghie și uneori primesc o recompensă suculentă – oh, interesant! – dar uneori nu." Doar un exemplu al modului în care cele mai primordiale funcții ale creierului nostru pot fi folosite împotriva noastră. Ne verificăm căsuța de e-mail virtuală la fiecare câteva minute, glisând în sus sau în jos pentru a primi actualizări – sperând întotdeauna la o „recompensă". Mai putem vorbi de o utilizare conștientă a tehnologiei comunicațiilor aici? Despre faptul că decidem singuri cum ne petrecem timpul? Nu, spun Tristan Harris și mulți alți oameni de știință. „Furnizorii de flux video, aplicațiile de rețea, portalurile de știri – toate sunt într-o competiție comună", descrie Harris problema principală, "pentru atenția noastră". Tehnologia nu se dezvoltă în mod arbitrar, ci reacționează la inovațiile concurenței cu propriile inovații. Unul dintre efectele secundare neplăcute ale acestei spirale: răspândirea rapidă a știrilor false. "Furia este un generator de timp de ecran mai bun decât satisfacția", spune Harris. Dacă ceva ne agită, îl împărtășim cu mai mulți prieteni, ne informăm pe mai multe canale, continuăm să consumăm vrăjiți. Algoritmul corespunzător realizează acest lucru. Și ne hrănește cu conținut mai emoționant. Acestea nu trebuie să fie întotdeauna știri false, dar un lucru este sigur: nu adevărul este cel care determină ceea ce apare pe avizierele și cronologiile noastre. „La urma urmei, un astfel de flux de știri personal nu este controlat de oameni, ci de algoritmi", spune Harris. „Și nu acordă atenție la ceea ce este corect sau sănătos pentru noi. Dar pe ceea ce ne ocupă atenția mai mult timp."

Avem nevoie de o eră digitală a iluminării.

Ce să faci acum

O dilemă complicată – există soluții? Harris spune: Da. „În primul rând, cu toții trebuie să dezvoltăm o mai bună înțelegere a cât de vulnerabilă este mintea noastră, astfel încât să putem rezista mai eficient acțiunilor impulsive nesănătoase." Făcând acest lucru, eticianul în design face apel la o eră digitală a iluminării. „În al doilea rând, avem nevoie de noi modele de responsabilitate", a continuat Harris. „Factorii de decizie din camerele de control ale marilor companii de tehnologie trebuie să fie conștienți de responsabilitatea lor. Și trebuie trași la răspundere". În al treilea rând, Harris pledează pentru o „adevărată renaștere a designului" – și cu un succes tot mai mare în fața directorilor generali din Valley. Protecția consumatorilor ar trebui să fie în prim-plan. Dar și capacitatea sau oferta utilizatorilor de a-și folosi timpul mai sensibil. Trebuie formulate obiective comune. Ce speră cu adevărat utilizatorii în utilizarea zilnică a rețelelor sociale? Spirale nesfârșite de videoclipuri și discuții pe forumuri în creștere? Sau mai degrabă ajutor activ în modelarea timpului prețios departe de ecran?

„Este o cursă în adâncurile trunchiului nostru cerebral": În calitate de vorbitor principal la Audi MQ! Innovation Summit 2020, Harris a uimit publicul.

„Este o cursă în adâncurile trunchiului nostru cerebral": În calitate de vorbitor principal la Audi MQ! Innovation Summit 2020, Harris a uimit publicul.

Responsabilitate și oportunități

Fie într-un mod pozitiv sau negativ: Inteligența artificială ne „optimizează" comportamentul, ne cunoaște psihicul, ne ghicește și ne manipulează dorințele – Harris este sigur că a fost mult timp incontestabil superioară nouă. Această roată nu poate fi întoarsă înapoi. Acum, însă, este o chestiune de a implementa valori mai sănătoase decât doar obiectivul de a vinde cea mai mare cantitate posibilă de atenție a consumarorului celui mai mare ofertant. El spune astfel: „Avocații și medicii au și ei foarte multe cunoștințe în domeniul lor. Dar etica lor profesională îi obligă să acționeze în interesul clienților lor." O astfel de schimbare de paradigmă este inevitabilă și în industria tehnologică, crede Harris. Desigur, asociat cu un comportament de utilizator matur și conștient. Harris are, de asemenea, un sfat foarte practic: „Nu vă interziceți să folosiți rețelele sociale. În schimb, permiteți-vă să petreceți în mod conștient timp offline de mai multe ori pe zi! Timp cu lucruri distractive, interesante și relaxante." Acest lucru declanșează și sistemul de recompense.

Orientarea spre viitor

Digitalizarea permite idei și viziuni noi. Cu Sphere Concept Vehicles1, Audi oferă deja o privire asupra modului în care tehnologia conectată ajută la modelarea mobilității de mâine.

  1. Vehiculul prezentat este un concept care nu este disponibil ca vehicul de serie.