Ingolstadt, 20 august 2024 – Audi Sport a intensificat ”simțurile” modelului RS 3*. Modelul compact ce oferă performanțe maxime, situat în vârful gamei, va deveni acum chiar și mai sportiv. Iar acest lucru este vizibil încă de la prima vedere: liniile puternice ale părții frontale, roțile cu design motorsport și scaunele RS tip scoică accentuează alura dinamică a mașinii, subliniată și de sunetul profund al motorului cu cinci cilindri, cu secvențele sale specifice de aprindere. Motorul 2,5 TFSI, combinat cu configurația optimizată a șasiului și cu noile anvelopele, conferă modelului RS 3* și mai multă agilitate în viraje. Iar aceasta este confirmat și de noii timpi record înregistrați pe circuitul Nürburgring-Nordschleife. Cei de la volan se vor bucura de dinamica și mai avansată a mașinii, dar și de materialele de înaltă calitate, ce confirmă statutul premuim al automobilului și fac din Audi RS 3* o experiență intensă pentru simțuri.
În urma upgrade-ului de produs, Audi RS 3* beneficiază de un aspect mult mai sportiv. Trăsătura dominantă a designului asertiv al secțiunii frontale a mașinii este rama hexagonală a grilei Singleframe, ce atrage atenția cu marginea sa evidențiată. Mai scundă și mult mai lată decât înainte, grila voluminoasă, cu structură în romburi subliniază caracterul dinamic al automobilului sport compact. Un efect vizual dinamic au și cele două prize de aer laterale funcționale, accentuate de lame negre verticale, precum și cele trei deschideri din partea superioară a splitter-ului frontal, care acum acoperă întreaga lățime a mașinii și permite o gardă la sol mai redusă pentru RS 3*, amintind de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak din 1987. Având acum lumini de zi cu un design nou, farurile evidențiază la rândul lor performanțele avansate ale mașinii. Semnătura digitală, care afișează un steag în carouri pentru RS 3* este compusă din 24 de elemente. În plus, în combinație cu farurile Matrix LED, cei de la volan au la dispoziție pentru prima dată trei variante adiționale de design pentru luminile de zi, prin intermediul ecranului MMI touch.
Partea din spate a modelului RS 3* etalează referințe din motorsport și se distinge printr-un caracter și mai puternic decât înainte. Reflectoarele laterale verticale continuă tema de design inițiată de prizele de aer din față. Difuzorul funcțional mare, specific gamei RS, încorporează un reflector roșu în centrul său precum și pe extremitățile sale laterale, iar cele două terminații ovale ale sistemului de evacuare RS par chiar mai mari datorită ramelor negre. La fel ca farurile, și blocurile optice spate au o nouă grafică: săgețile care se aprind dinamic din interior spre exterior la funcția Coming Home/Leaving Home accentuează designul progresist al automobilului.
Exteriorul expresiv este accentuat și de culorile exterioare specifice gamei RS, Kyalami Green și Kemora Gray, precum și de noile culori metalizate Ascari Blue și Progressive Red și, pentru prima dată, de nuanța Daytona Gray cu finisaj mat. Grila Singleframe și difuzorul au finisaj negru, lucios sau mat. Continuând această linie de design, modelul RS 3* este echipat în dotarea standard cu jante turnate din aluminiu de 19 inchi, negru mat, cu design cu spițe în Y. Opțional, jantele sunt disponibile și în varianta de design din gama motorsport, cunoscută deja de la RS 3 performance edition, cu 10 spițe încrucișate și design spectaculos, finisate în gri mat închis sau negru gloss metalizat cu finisaj bicolor. Clienții pot opta pentru o personalizare chiar și mai accentuată, comandând pachetul de carbon și pachetul negru high gloss pentru decorul de la prizele de aer frontale, praguri și bandoul de deasupra difuzorului. Aceste elemente sunt completate cu carcasele oglinzilor exterioare finisate în culoarea caroseriei, în negru sau carbon.
Interior premium cu nuanțe întunecate, cu volan teșit în partea de sus și cea de jos și scaune RS tip scoică
Și în interiorul dominat de nuanțe de culoare închisă, totul este orientat spre performanță, inclusiv noul volan, scaunele sport RS tip scoică, elementele din carbon și display-urile sport. Teșit atât sus, cât și jos, volanul are un aspect deosebit de sportiv. Fie că este îmbrăcat în piele perforată, oferită ca dotare standard, sau opțional în microfibră Dinamica și rafinat cu marcajul în culoare de accent la ”ora 12”, volanul se așază ideal în mâini în virajele strânse, iar scaunele opționale RS tip scoică oferă suport optim. Panoul central al scaunului cu cusături RS în formă de fagure este realizat din microfibră Dinamica, fiind combinată cu pielea Pearl Nappa ce îmbracă secțiunile laterale ale scaunului. Sub tetieră este integrată o inserție neagră cu emblema RS de mari dimensiuni, care accentuează caracterul sportiv al modelului RS 3*, la fel ca partea posterioară a spătarului, acoperită cu carbon mat.
Noi funcții de iluminare, vopsea cu efecte speciale și carbon
Iluminarea de contur și iluminarea ambientală inclusă în dotarea standard accentuează noile elemente de design: compartimentul de depozitare din fața schimbătorului mai scurt de viteze și consola centrală cu suporturi pentru pahare și portiere. O funcție spectaculoasă pe timp de noapte constă în așa-numita iluminare planară, la care o sursă de lumină din spatele panoului ușii iluminează sute de elemente în formă de romb cu laser de diferite dimensiuni, care se aprind dinamic atunci când RS 3* este încuiat și descuiat. Astfel, designul sportiv devine și mai evident. Mânerele ușilor, gurile de aerisire, precum și elementul de decor al volanului, împreună cu padelele pentru schimbarea treptelor de viteză sunt finisate în antracit cu efecte speciale, cu ape în nuanțe diferite, în funcție de lumina ambientală. Alături de versiunea din două elemente gri palladium cu inserții din carbon, este oferit și decorul RS dintr-un singur element din carbon mat și o nouă variantă din microfibră Dinamica neagră. De asemenea, materialul din microfibră poate fi aplicat, la comandă, și pe cotierele portierelor și pe cotiera centrală.
Pachetele de design în roșu și verde adaugă accente de culoare centurilor de siguranță, părții superioare a scaunului și gurilor de aerisire. În plus, cusăturile contrastante de pe scaune, cotiera centrală, cotierele ușilor, volan și marcajul de design de la ora 12 de pe volan vor avea în acest caz, de asemenea, culoarea aleasă. Același lucru este valabil și pentru covorașele din velur negru, care sunt, de asemenea, decorate cu înscrisul RS.
Afișajele RS sunt orientate spre performanță
Afișajul Audi virtual cockpit plus de 12,3 inchi, cu layout-urile sale Sport, Performance și Runway, era și până acum o dotare standard. În modul Runway, viteza este afișată în ordine inversă, cu cele mai mari turații în prim-plan și turația de ralanti în spate. Aceste elemente sunt acum însoțite de noul turometru, care afișează rotațiile per minut în centrul panoului de instrumente. De asemenea, sunt afișate și puterea, cuplul, forțele g, accelerația și timpii de circuit. În modul manual de schimbare a treptelor de viteză, indicatorul intermitent shift-light pentru schimbarea treptelor specific gamei RS schimbă culoarea afișajului turației din verde în galben și apoi în roșu, pentru a semnala celui de la volan momentul ideal pentru schimbarea treptelor de viteză. În plus, display-ul tactil de 10,1 inchi de pe panoul de instrumente afișează, de asemenea, temperatura antigelului, torque-splitter-ului, frânelor, uleiului de motor și uleiului transmisiei. Opțional, pot fi afișate și presiunile din pneuri. Mai mult, RS 3* dispune acum de un magazin care oferă numeroase aplicaţii ce pot fi utilizate direct pe afișajul automobilului. Conținutul selectat poate fi instalat în sistemul de infotainment al modelului RS 3* și funcționează independent de smartphone.
Audi RS 3 (consum mixt de combustibil în l/100 km: 9,5 – 9,1; emisii CO₂ mixte în g/km: 217–207; clasa CO₂: G) este pus în mișcare de legendarul motor 2,5 TFSI ce generează 294 kW (400 CP) și cuplul maxim de 500 Nm și face parte din gama Audi Sport. Aceasta înseamnă că Audi RS 3 (consum mixt de combustibil în l/100 km: 9,5 – 9,1; emisii CO₂ mixte în g/km: 217–207; clasa CO₂: G) accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,8 secunde și atinge o viteză maximă de 290 km/h. Având în vedere numeroasele succese repurtate în motorsport, acest motor cu cinci cilindri premiat în numeroase rânduri este unul dintre cele mai renumite motoare Audi și le asigură celor de la volanul mașinii experiențe fără egal. Aceasta se datorează și sunetului unic al motorului, rezultat din secvența specifică de aprindere 1-2-4-5-3. Cilindri adiacenți și non-adiacenți se aprind alternativ, compunând astfel un ritm distinctiv și emanând un caracter deosebit de puternic, orchestrat corespunzător de sistemul dublu de evacuare RS cu controlul variabil al clapetelor. De cum este apăsat butonul start/stop, sunetul profund al motorului cu cinci cilindri va răsuna incitant. Sunetul capătă chiar și mai mult volum și devine mai distinctiv în modurile Audi drive select Dynamic, RS Performance și RS Torque Rear. Mai mult, unitatea de comandă a clapetelor sistemului de evacuare a fost optimizată în intervalul de turații cuprins între 2.200 și 3.500 de rotații. În acest fel, cei cinci cilindri generează un sunet mai fluent și mai plin, indiferent de modul selectat. Astfel, Audi Sport îmbunătățește experiența emoțională de condus a modelului său din vârful gamei A3, în special în combinație cu sistemul opțional de evacuare RS Sport.
Pentru a dovedi că RS 3* este extrem de rapid în linie dreaptă, trebuie doar să ne uităm la specificațiile sale privind accelerația, care în continuare le depășesc pe cele ale principalilor săi concurenți. Performanțele în viraje sunt însă mai dificil de exprimat în cifre. Senzațiile percepute la volan sunt mult mai importante în acest context. O dovadă în acest sens este însă faptul că Frank Stippler a stabilit un nou record pe circuitul Nürburgring-Nordschleife.
Pilotul de curse și dezvoltare al Audi Sport a reușit un timp de 7:33,123 de minute, depășind recordul anterior din această clasă cu peste cinci secunde. Iar aceasta înseamnă că RS 3* este din nou cea mai rapidă mașină compactă de pe pista de curse de 20,832 de kilometri din Eifel.
La baza caracteristicilor dinamice impresionante stă interacțiunea dintre torque-splitter-ul ce permite distribuția complet variabilă a cuplului între roțile din spate, sistemul de control electronic al stabilității, sistemul de control al cuplului în funcție de roată (brake torque vectoring) și amortizoarele adaptive ale suspensiilor sport RS. Aceste componente sunt relevante pentru dinamica laterală și sunt conectate între ele prin sistemul modular de control al caracteristicilor dinamice ale automobilului (mVDC), care sincronizează datele. Datorită unui algoritm avansat, sistemele reacționează mai rapid la diferitele situații curente. În funcție de modul ales în Audi drive select, șoferul poate face ca RS 3* să devină mai repede mai agil și într-o manieră mai controlată. Atunci când coeficientul de frecare este scăzut, interacțiunea acestor sisteme asigură, de asemenea, o stabilitate sporită.
Viteze mai mari în viraje
RS 3* asigură acum performanțe și mai avansate în viraje, evitând subvirarea la intrarea în viraje și are o traiectorie mai controlată, datorită reglajelor fine, inclusiv a funcției brake torque vectoring. Datorită intervențiilor de frânare fin dozate pe roțile interioare, mașina sport compactă urmează acum cu și mai mare precizie raza virajului, atât sub sarcină parțială, cât și la rularea liberă și poate fi poziționată mai bine și mai devreme pentru ieșirea din viraj. Cu alte cuvinte, șoferul poate accelera automobilul mai devreme și îl poate direcționa de-a lungul virajului la viteze mai mari. Dinamica laterală crescută este deosebit de impresionantă pe pista de curse în condiții de intensitate maximă, cu ESC dezactivat.
Supravirare evoluată
Algoritmul îmbunătățit asigură, de asemenea, o optimizare a supravirării. Anterior, supravirarea era generată în primul rând prin creșterea sarcinii, adică apăsând pe accelerație. Acum, supravirarea este mai ușor de inițiat la RS 3* prin intermediul unghiului de bracaj. Acest lucru permite șoferului să obțină mai devreme același unghi de drift.
Acces rapid prin intermediul butonului de pe volan
Dacă doriți să activați modul Performance, care este special conceput pentru pista de curse, puteți face acest lucru apăsând butonul aferent din partea stângă a volanului. Butonul cu pictograma unui steag de start este nou, la fel ca butonul roșu RS de pe spița dreaptă a volanului, care oferă acces rapid la modul RS Individual.
Noi anvelope standard cu aderență crescută
O nouă anvelopă standard clasa C oferă confort sporit în utilizarea cotidiană, asigurând suport lateral crescut. Ajustată special pentru RS 3*, această anvelopă oferă o aderență excelentă atât pe suprafețe uscate, cât și pe suprafețe umede și o manevrare precisă pe întreaga plajă de viteze. Anvelopele Pirelli P Zero Trofeo R semi-slick sunt în continuare disponibile ca opțiune.
RS 3* se ridică la standardele premium nu numai în ceea ce privește calitățile sale vizuale și tactile, căci una dintre cele mai subtile și directe experiențe la cumpărarea unei mașini este mirosul simțit atunci când deschideți pentru prima dată ușile noului dumneavoastră Audi. Este o calitate pe care nu o puteți vedea, dar care vă este un tovarăș permanent de drum.
Pentru ca experiența de condus a modelului compact sportiv să devină o experiență pentru toate simțurile, Audi impune, de asemenea, standarde excepționale pentru mirosul interiorului. Mirosul interiorului mașinii este compus din mirosurile naturale ale materialelor de înaltă calitate, cum ar fi pielea de înaltă calitate și mirosul plăcut inerent al polimerilor de calitate superioară.
Scaunele sport RS acoperite cu piele fină Nappa sau noile scaune RS tip scoică acoperite în mare măsură cu piele Pearl Nappa și volanul standard îmbrăcat în piele emană un miros natural și autenticitate la interiorul modelului RS 3*. În acest scop, trebuie implementate diferite măsuri de calitate în procesul de fabricație - de la selectarea pielii, la alegerea agenților de tăbăcire și până la finisaj. Toate componentele interioare – aproximativ 200 per automobil – sunt analizate și evaluate chimic. Acestea sunt încălzite într-o cameră specială, apoi se analizează aerul. Acest proces durează două până la trei ore per componentă. Odată ce testarea tuturor componentelor individuale a fost finalizată, interacțiunea diferitelor materiale este testată direct în automobilul Audi. La urma urmei, aici ajung împreună toate materialele și combinația trebuie să miroasă frumos, în toate condițiile climatice. De exemplu, în acest sens, sunt montate la exterior sisteme de încălzire, ce simulează temperaturile specifice zilelor caniculare de vară. Mirosurile rezultate sunt evaluate în funcție de tipul și intensitatea lor, de către o echipă compusă din cinci chimiști, care se asigură că mirosul caracteristic al automobilelor Audi îndeplinește standardele înalte la care se așteaptă clienții săi.
Audi Sport oferă modelului RS 3* numeroase ingrediente pentru a putea asigura plăcerea fără rezerve a condusului, cum ar fi, de pildă, motorul turbo cu cinci cilindri, torque-splitter-ul, noile anvelope standard și semi-slick-urile. Iar după cum știu toți chefii buni, mai întâi mâncăm cu ochii. Astfel, modelul RS 3* a fost garnisit cu jante cu design din gama motorsport, cu pachet de carbon și pachet negru, scaune RS tip scoică și un volan teșit în partea de sus și de jos. RS 3* știe foarte bine care este rețeta succesului
Încă de la începuturi, mașina aceasta sport compactă a însemnat inovație și pasiune, la cel mai înalt nivel. Când prima generație a fost lansată și a ajuns la distribuitori în primăvara anului 2011, RS 3, cu motorul său puternic de 340 CP cu cinci cilindri, nu avea concurenți. Barele de protecție, pragurile și roțile au distins în mod clar primul RS 3, care la acea vreme era disponibil doar ca hatchback cu cinci uși, pe baza modelului A3.
De asemenea, mașina era impresionant de rapidă și oferea o dinamică de condus precisă, plus siguranță maximă.
A doua generație, care a ieșit de pe liniile de producție între 2015 și 2020, a fost completată și cu un sedan, ce a fost adăugat în portofoliu în 2017. Cu secvența sa de aprindere specifică 1-2-4-5-3, motorul 2,5 TFSI a ajuns o constantă a modelului RS 3, generând inițial 367 CP și mai apoi 400 CP, după upgrade-ul de produs din 2017. Transmisia cu dublu ambreiaj și cu șapte trepte schimba mai rapid treptele și împreună cu tracțiunea integrală quattro asigura plăcerea maximă a condusului.
A treia generație a modelului RS 3 Sportback* și a doua generație a modelului RS 3 Sedan* au fost lansate în 2021. Cu 400 CP și o creștere a cuplului la 500 Nm, motorul cu cinci cilindri era mai puternic ca oricând și a învins toți concurenții în privința specificațiilor accelerației. Datorită primului torque-splitter utilizat vreodată la un Audi, care a înlocuit diferențialul de pe puntea spate folosit anterior, modelul a atins un nivel inedit pentru dinamica laterală.
Astfel RS 3* a câștigat diferite premii internaționale, inclusiv Car of the Year 2022 de la Top Gear în Italia, Best Performance Car 2022 de la Motor1 în Statele Unite și de două ori premiul cititorilor revistei germane „sport auto“ în 2022 și în 2023.
Popularitatea modelului se reflectă, de asemenea, în mod clar, în cifrele sale de vânzări. De la lansarea sa pe piață în 2011, aproape 80.000 de unități ale mașinii sport compacte au ieșit de pe liniile de producție, majoritatea anul trecut. Iar povestea succesului nu se va opri aici. Noile modele RS 3 Sportback* și Sedan* sunt fabricate în uzina Audi din Ingolstadt.
Consumul de combustibil și emisiile modelelor menționate anterior:
Audi RS 3 Sportback
Consum combustibil mixt în l/100 km: 9,5–9,3;
Emisii de CO₂ mixt în g/km: 217–211; clasa CO₂: G
Audi RS 3 Sedan
Consum combustibil mixt în l/100 km: 9,4 – 9,1;
Emisii de CO₂ mixt în g/km: 213–207; clasa CO₂: G