”Întocmai ca un costum croit la comandă”: foliile decorative aplicate pe prototipul Audi Q6 e-tron sunt unicat
Fiecare design de autocolant este unic: începând cu premiera modelului Audi e-tron, în 2018, marca cu patru inele și-a decorat prototipurile și modelele-unicat cu autocolante personalizate. Cele mai recente automobile care au beneficiat de acest așa-numit Livery Design sunt S1 Hoonitron și showcar-ul de Formula 1. Marca Audi a prezentat astfel deja peste 20 de automobile cu acest exterior special, toate fiind creația designerului Marco dos Santos, managerul Audi responsabil pentru Design Branding. Cea mai nouă versiune a creației sale decorează acum prototipul Audi Q6 e-tron. Marco dos Santos se folosește de cele mai noi autocolante ale sale pentru a ne explica filozofia din spatele designului expresiv, precum și pentru a ne explica legătura cu costumul bărbătesc și care sunt aspectele pentru care designerii își fac griji.
”Limbajul de design al mărcii Audi face următorul pas prin prisma noului Q6 e-tron, iar noi am vrut să exprimăm acest fapt prin intermediul foliilor noastre,” explică dos Santos. ”Arhitectura și caracterul fiecărui model Audi sunt unice, la fel cum este unic și fiecare dintre autocolantele noastre. Începutul Primul pas constă întotdeauna în alegerea elementelor automobilului pe care dorim să le accentuăm.” Deși noul proiect face uz și de elemente anterioare de design, fiecare nou model deschide un nou capitol. Astfel, de pildă, culoarea roșu-neon, folosită pentru Audi Q6 e-tron este deja cunoscută de la foliile memorabile aplicate în 2018 pe Audi e-tron,” ne detaliază dos Santos. ”La Audi, tehnologia și designul se întrepătrund inseparabil, formând un tot unitar. Pe măsură ce tehnologiile noastre devin tot mai puternice și mai precise, acest lucru devine tot mai clar și în designul nostru, în materialele alese și în modul nostru de exprimare,” a mai spus dos Santos, care a mai explicat că foliile traduc elementele tehnice ale automobilului într-un limbaj vizual memorabil. ”Practic, urmărim să inițiem un dialog prin prisma foliilor decorative.” Beneficiul principal al limbajului de design este că permite un dialog global. ”Anumite lucruri sunt percepute diferit în diferite țări, dar în final, designul fie funcționează peste tot fie niciunde.”
Formele se întrepătrund pentru a accentua elementele-cheie
În cazul modelului Audi Q6 e-tron, elementele grafice ample au menirea de a identifica de la prima vedere automobilul ca fiind un prototip, iar în accepțiunea lui dos Santos, prototipurile sunt ”întotdeauna cuprinse de o aură de mare intensitate”. ”Foliile folosite pentru prototipuri ne permit să lansăm oportunități pentru o conversație despre design, deși designul se află încă în mare parte sub protecția anonimatului creat de tocmai aceste folii. Astfel, ne permitem să păstrăm o aură de mister, concretizând totuși anumite aspecte.”
Linii clare și contraste mari: grafica radială amplă trasată în nuanța Gloss Fierce Fuchsia întâlnește o rețea geometrică de linii detaliate și de benzi argintii. Formele se întrepătrund fluent, accentuând elementele cheie ale arhitecturii automobilului. Partea inferioară a pragurilor contrastează prin finisajul său alb de restul caroseriei, accentuând filozofia Audi e-tron, ce așază mobilitatea cu emisii zero în poziția centrală a designului. Jantele dinamice cu cinci brațe și grila Singleframe ce reprezentă elementul de identificare al look-uui Audi sunt, de asemenea, complet albe. Inserțiile roșii-neon numite “e-tron Powerstripes” pun accent pe partea superioară a pragurilor, pentru că aici este integrată bateria, inima automobilului 100% electrificat.
O altă linie roșu-neon a fost trasată în spate, accentuând blister-ele quattro: contururile caroseriei ce susțin montanții D înclinați. Blister-ele sunt păstrate de la primul Audi quattro istoric și sunt un element esențial al ADN-ului designului Audi. ”Tehnologia devine vizibilă”: acesta este principiul central urmărit aici de designul mărcii cu patru inele. O plasă din linii dese este aplicată de-a lungul muchiei superioare a caroseriei, conferind automobilului o alură accentuat tehnică. Secțiunea geamurilor, așa-numitul green-house, este complet diferențiată de caroserie, fiind neagră, cu excepția montanților D.
Pentru fiecare automobil se procedează în mod similar cu foliile. În baza materialelor detaliate ale designerilor exteriorului, echipa lucrează la alegerea elementelor care definesc modelul și a elementelor caroseriei asupra cărora se vor concentra. Scopul este de a folosi foliile autocolante pentru a reflecta în mod abstract și a accentua vizual caracterul modelului ”Ideea inițială trebuie să rămână până la final principiul ce ne ghidează.”
Și aici începe cu adevărat munca lui dos Santos. Cu numeroase schițe desenate de mână pe hârtie (”Am nevoie de conexiunea aceea între minte, creion și mână”), viziunea este în sfârșit transpusă pe automobil, folosind un soft de grafică și de prelucrare a imaginilor. Automobilul este complet acoperit de folii, ceea ce durează mai multe zile, datorită meticulozității și preciziei necesare. ”Acesta este momentul adevărului,” spune dos Santos, ”deoarece liniile care înainte erau drepte, nu se mai văd acum drepte pe caroseria cu numeroase muchii și forme.” În această fază de lucru, ”aruncăm mult, regândim și redesenăm,” ne destăinuie dos Santos. De-a lungul întregului proces, dos Santos trebuie să aibă în permanență în vedere cum vor privi oamenii designul creat de el. ”Nu știi niciodată din ce unghi va privi fiecare pentru prima dată prototipul Q6 e-tron. Nu este ca la un film, când orientezi camera mai întâi spre un element, apoi spre altul. Automobilul este o sculptură. Foliile trebuie să își facă treaba din orice unghi le-am privi.”
În final, când designul foliilor este în sfârșit în rezonanță perfectă cu geometria variată a automobilului, dos Santos a croit pe măsură ”costumul la comandă” pentru respectivul automobil. ”Există doar unul în întreaga lume, croit special pentru modelul în cauză.”
Despre Marco dos Santos: Marco dos Santos s-a născut în München în 1987, mama lui fiind din Germania și tatăl din Brazilia. După ce a absolvit liceul, a studiat Design interdisciplinar în orașul său natal. Lucrează din 2014 pentru departamentul Design Branding Audi, domeniile principale de care se ocupă fiind e-tron, inteligența artificială și motorsport-ul. În afara universului auto, dos Santos lucrează și ca freelancer, creând sigle, produse și postere, precum și coperte de albume pentru artiștii cu discuri de platină și aur din industria muzicală.