Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri

A6 Sportback e-tron: cel mai aerodinamic Audi din toate timpurile

  • Un nou record: A6 Sportback e-tron* scrie istorie pentru Audi, cu coeficientul său aerodinamic Cw de doar 0,21
  • Atenție pentru detalii: Expertul în aerodinamică Matteo Ghelfi: „Ne uităm de nenumărate ori la fiecare milimetru și la fiecare unghi”
  • Roți cu design progresist: Designerul de jante, Andreas Valencia Pollex: „Gama de jante oferite pentru A6 e-tron* a fost proiectată cu obiectivul de a asigura performanțe aerodinamice optime.”

Ingolstadt, 1 august 2024 - Cu coeficientul său aerodinamic Cw extrem de redus, de doar 0,21, Audi A6 Sportback e-tron* este cel mai aerodinamic Audi din toate timpurile și totodată liderul în segmentul său în întregul Grup VW. La rândul său, A6 Avant e-tron* reușește un coeficient aerodinamic Cw excelent, de doar 0,24, ceea ce îl poziționează în vârful segmentului său. Designerul de jante Andreas Valencia Pollex și dezvoltatorii de la departamentul de aerodinamică Andreas Lauterbach și Matteo Ghelfi detaliază cum anume au reușit valoarea record, acordând atenție meticuloasă fiecărui detaliu.

Parametrii aerodinamici au jucat dintotdeauna un rol esențial în istoria îndelungată și de succes a mărcii Audi. În 1967, de pildă, NSU Ro 80, cu caroseria sa în formă de pană și coeficientul aerodinamic de 0,35, schimba designul auto pentru totdeauna. A treia generație Audi 100 (C3), ce a fost prezentată în vara anului 1983, impresiona cu un coeficient Cw de 0,30, ceea ce era pur și simplu excepțional în acele timpuri. A urmat apoi a treia generație a modelului Audi 80 (B3), care a continuat succesul cu coeficientul său de doar 0,29. Acum, Audi A6 e-tron* scrie încă un nou capitol al acestei povești de succes, demonstrând din nou că marca reușește mereu să combine forma cu funcția, într-o simbioză perfectă.

„Peste 1.300 de simulări și nenumărate ore în tunelul aerodinamic.”

„Încă de la începutul proiectului, am pus un accent deosebit pe eficiență și autonomie și am urmărit obiective foarte ambițioase pentru A6 e-tron*. Dar, sincer să fiu, la început nu eram siguri dacă vom reuși să atingem valorile pe care le urmăream. Când ajungi la ultimele miimi ale coeficientului Cw, acolo este cea mai grea parte, dar, în cele din urmă, ne-am depășit obiectivele”, își amintește Lauterbach.

Rezultatul remarcabil a fost obținut în primul rând datorită „muncii de echipă excelente pe care am avut-o noi (experții în aerodinamică) și colegii noștri de la Design. Ne-am unit cu toții. Încă de la începutul proiectului, designerii au împărtășit cu noi primele lor idei, astfel încât să putem face evaluări aerodinamice inițiale. Într-un proces repetitiv – în primul rând folosind simulări virtuale și mai târziu modelul fizic din tunelul aerodinamic – am continuat să optimizăm caroseria de bază a mașinii.

În mod deosebit, proporțiile de bază cu geamurile extrem de scunde și linia plafonului ce coboară spre spate contribuie la o aerodinamică bună.”

Lauterbach și Ghelfi au dedicat mult timp lucrului la detalii, împreună cu colegii lor din echipa de Design. Ghelfi: „În total, am făcut peste 1.300 de simulări pe mașină și am petrecut nenumărate ore în tunelul aerodinamic și în întâlniri de colaborare cu experții în finisaje și cu designerii. De exemplu, prizele de aer sunt folosite pentru a îmbunătăți fluxul de aer în jurul părții din față a mașinii. Marginea exterioară a admisiei prizei de aer ieșea puțin în afară, ceea ce împiedica fluxul de aer. Milimetru cu milimetru, am ajuns la un compromis care în cele din urmă a funcționat pentru ambele părți.” Lauterbach adaugă: ”Un alt exemplu este ecartamentul spate. Echipa noastră ar fi dorit ca acesta să fie mai îngust. Împreună, am găsit o soluție care a adus cele mai bune rezultate în ceea ce privește designul, dimensiunile și aerodinamica.” Ghelfi: „În ceea ce privește aerodinamica, măștile aerodinamice au fost deosebit de importante. Muchiile laterale de la spatele modelului A6 Avant e-tron* permit modelarea clară a fluxului de aer. Acestea sunt mult mai mari decât la ​​alte mașini Audi. Lucrând în tunelul aerodinamic împreună cu colegii noștri de la Design, am analizat cu atenție argumentele fiecărei părți și ne-am străduit să găsim cea mai bună soluție. Rezultatul: măștile aerodinamice îmbunătățesc autonomia cu 0,008, echivalentul a opt kilometri. Acesta este un avantaj semnificativ având în vedere că provine de la un singur detaliu de design.” „În ceea ce privește mașina per ansamblu, niciuna dintre părți nu a trebuit să facă compromisuri majore. După ce totul a fost definitivat, și l-am sunat pe colegul meu de la Design să-i spun că împreună am obținut coeficientul aerodinamic e doar 0,21 pentru A6 Sportback e-tron*. Nu i-a venit să creadă!”, povestește Lauterbach cu mândrie.

„Fiecare detaliu beneficiază de reglaje fine până la ultimul milimetru.”

Atingerea acestor valori Cw de top pentru modelele A6 Sportback e-tron* și Avant e-tron* a impus o atenție deosebită pentru detalii. Admisia de aer rece de sub grila Singleframe, care ajută aerul să curgă în jurul acestei zone cu mai puține pierderi, a asigurat un avantaj la Cw de 0,012, echivalentul a aproximativ 12 km. Lauterbach: „Scutul de sub podea joacă, de asemenea, un rol semnificativ în performanța aerodinamică a unei mașini. Am adăugat pe A6 Sportback e-tron* unghiuri, nervuri optimizate de rigidizare și muchii de redirecționare a fluxului de aer în punctele critice. Difuzorul spate este un alt element esențial pentru aerodinamică: datorită scutului neted, această parte este expusă la fluxul de aer direct, iar recuperarea presiunii are un efect pozitiv asupra valorii Cw.

Ghelfi adaugă: „Scutul de sub mașină este în cea mai mare parte închis și am ajustat multe dintre componentele sale, inclusiv cu spoilere pentru roți special adaptate și bare de protecție 3D în fața roților frontale, fiecare dintre acestea fiind optimizate individual pentru modelele Sportback și Avant, pe bază de analiză CFD. Aceasta îmbunătățește Cw-ul cu 0,002 și respectiv 0,009, conform măsurătorilor din tunelul aerodinamic. Scutul mare de sub mașină (scutul motorului) din partea din față a mașinii a fost optimizat prin adăugarea unei curburi ample pe partea de evacuare a aerului. De asemenea, au fost în mare parte acoperite și părțile inferioare ale pragurilor și puntea spate. Acestea sunt doar câteva exemple. Am analizat practic fiecare linie în parte.

Am reușit să obținem toate aceste optimizări datorită muncii excelente în echipă cu liderii de proiect, cu liderii echipelor de sistem, managerii de componente și designerii.”

Lauterbach explică astfel conceptul general: ”Echilibrul dintre forma de bază, înălțimea din spate, contururile din spate și designul de sub podea afectează nu numai valoarea Cw a mașinii, ci și portanța acesteia. Am obținut un echilibru ideal între portanță și coeficientul Cw, prin finisajele de mare detaliu ale podelei pe care le-am menționat deja.” Ghelfi adaugă: „Avant are un spoiler suplimentar pentru difuzor, care compensează diferența fundamentală de aerodinamică dintre siluetele Sportback și Avant. Aceasta înseamnă că fluxul de aer de sub podea diferă pentru cele două derivate A6 e-tron*. Acesta este un alt motiv pentru care Avant folosește bare de protecție 3D mai late, pentru a îmbunătăți fluxul de aer în jurul roților din față.”

„Practic, toate jantele oferite pentru A6 e-tron* sunt proiectate cu accentul principal pe aerodinamică”

Optimizările aerodinamice pe care le oferă jantele de dimensiuni diferite completează conceptul aerodinamic al modelului Audi A6 e-tron*. Designerul de jante, Andreas Valencia Pollex: „În trecut, jantele trebuiau să îndeplinească doar cerințele de stabilitate. Astăzi, dezvoltăm și proiectăm roți aerodinamice inteligente, care sunt cât mai eficiente posibil, deoarece jantele și chiar și anvelopele au un impact major asupra autonomiei unei mașini electrice.” Modelul A6 e-tron* oferă jante aerodinamice speciale de 19” și două modele de jante aerodinamice speciale de 20”. Valencia Pollex continuă: „Pentru a obține o aerodinamică perfectă, jantele trebuie să fie oarecum plane, astfel încât aerul care lovește partea din față a mașinii să fie direcționat lateral în jurul caroseriei fără prea multe turbulențe. Vrem ca aerul să curgă de-a lungul unui perete, mai degrabă decât peste un set de forme geometrice. Astfel, am dezvoltat și o jantă de 21” cu măști aero realizate din plastic, special pentru modelul A6 e-tron.” Lauterbach adaugă: „Dacă te uiți la întreaga gamă de jante, cele mai bune și cele mai slabe roți din punct de vedere aerodinamic sunt la doar 0,015 puncte Cw distanță. Aceasta înseamnă că, practic, fiecare jantă este proiectată astfel încât să asigure parametri aerodinamici optimi.”

Andreas Lauterbach

Andreas Valencia Pollex

Matteo Ghelfi

Consumul de combustibil/electric și emisiile modelelor menționate anterior:

Audi A6 Sportback e-tron performance Consum mixt de energie electrică în kWh/100 km: 15,9 - 14,0; emisii mixte de CO2 în g/km: 0; clasa CO2: A

Audi A6 Avant e-tron performance Consum mixt de energie electrică în kWh/100 km: 17,0 - 14,8; emisii mixte de CO2 în g/km: 0; clasa CO2: A

Audi S6 Sportback e-tron Consum mixt de energie electrică în kWh/100 km: 16,7 - 15,7; emisii mixte de CO2 în g/km: 0; clasa CO2: A

Audi S6 Avant e-tron Consum mixt de energie electrică în kWh/100 km: 17,4 - 16,4; emisii mixte de CO2 în g/km: 0; clasa CO2: A