Text: Nadia Riaz-Ahmed – Foto: Mathieu Bonnevie – Film: REBEL Media GmbH – Timp de citire: 4 min
Propulsată de pasiune: obiectivul fiicei lui Ken Block, Lia, este clar: vrea să dărâme granițele în motorsport și să elimine stereotipurile de gen.
Propulsată de pasiune: obiectivul fiicei lui Ken Block, Lia, este clar: vrea să dărâme granițele în motorsport și să elimine stereotipurile de gen.
Este posibil ca vremea să fi fost similară în munții din jurul orașului Sanremo în octombrie 1981, când pilotul francez de raliuri Michèle Mouton a reușit alături de Audi quattro să fie prima femeie care a obținut victoria completă într-un campionat mondial de raliu. O revoluție – atât la momentul respectiv, cât și în ochii Liei Block, care nici măcar nu era născută pe atunci. Cu atât mai mult ea se bucură că poate parcurge alături de Mouton, idolul ei, în Audi S1 Hoonitron1 curbele și pantele istorice ale Alpilor maritimi din Italia – într-un autovehicul care ar putea defini viitorul curselor de mașini. Și în timp ce tunetul caracteristic al istoricului Audi quattro și zumzetul futurist al modelului Audi S1 Hoonitron1 se sting, Lia Block vorbește despre cât de important este un viitor electric în motorsport și cum a marcat-o și a inspirat-o succesul lui Michèle Mouton. Lia, ce ai crezut când ai auzit pentru prima dată de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron1? Atunci când tatăl meu mi-a povestit despre Audi S1 Hoonitron1, am fost relativ surprinsă și un pic confuză, căci până la acel moment nu lucrase niciodată cu autovehicule electrice. Și totuși, mi-a deschis ochii! De ce să vrea tocmai tatăl meu să construiască o mașină electrică de drift? Însă mi-am dat apoi repede seama că acest autovehicul și întregul proiect în sine erau ceva deosebit. Să conduc chiar eu mașina a fost cu adevărat special. Pentru un moment, Sebastian Copeland dispare în pădurea înzăpezită Perlacher Forst. Durează ceva până când geaca galbenă a exploratorului în vârstă de 58 de ani devine din nou vizibilă printre copaci. Copeland se antrenează multe ore în pădure, indiferent de vreme și anotimp. Momentan se luptă însă pe schiuri de cross-country prin zăpadă, pentru a se pregăti pentru următoarea sa expediție la Polul Sud. Sebastian Copeland este analist climatic și a studiat, printre altele, geologie și glaciologie. Însă este și fotograf, autor, cercetător polar și poate fi numit, fără a greși, și aventurier – și are o misiune: de douăzeci și cinci de ani se implică în protecția climatică. A traversat Groenlanda și Antarctica și a ajuns la Polul Nord geografic pe jos. „Natura are voce. Pentru a auzi această voce, trebuie să înțelegi limbajul.”
O aventură electrizantă – așa descrie Lia Block prima ei experiență la volanul modelului Audi S1 Hoonitron1.
Fiica starului Elektrikhana, Ken Block, calcă pe urmele tatălui ei și face următorii pași în cariera sa în motorsport.
O aventură electrizantă – așa descrie Lia Block prima ei experiență la volanul modelului Audi S1 Hoonitron1.
Fiica starului Elektrikhana, Ken Block, calcă pe urmele tatălui ei și face următorii pași în cariera sa în motorsport.
Electrificarea ar putea însemna un adevărat salt în materie de performanță.
Audi S1 Hoonitron1 a fost dezvoltat de către Audi Sport ca unicat, exclusiv pentru tatăl Liei Block, Ken Block, care s-a stins din viață în 2023.
Audi S1 Hoonitron1 a fost dezvoltat de către Audi Sport ca unicat, exclusiv pentru tatăl Liei Block, Ken Block, care s-a stins din viață în 2023.
Ce te-a impresionat? La început a fost puțin înfricoșător, pentru că era atât de diferit de tot ce condusesem vreodată până atunci. Însă am știut pur și simplu că îmi va face mare plăcere să duc această mașină futuristă pe o șosea atât de încărcată de istorie, atât de importantă pentru raliu. Există atât de multe curbe strânse, provocatoare, iar parcurgerea lor și accelerarea pe liniile drepte reprezintă o experiență cu adevărat fabuloasă la volan. Electrificarea facilitează un cuplu maxim și cel mai înalt nivel de performanță încă de la pornire și aproape că nu atingi pedala. Iar toate acestea ușurează driftul și exploatarea performanței, de exemplu pentru a crea donuts (cercuri „desenate” pe asfalt cu ajutorul anvelopelor, prin învârtirea mașinii pe loc).
Aceste momente unice ale curselor sunt forța propulsoare din spatele pasiunii tale pentru motorsport? Sunt strâns legată de motorsport, mai ales pentru că am crescut alături de acest sport și tatăl meu a participat la raliuri și evenimente de rallycross. A fost mereu o componentă stabilă în viața mea și să fac din motorsport profesia mea a fost una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat vreodată. Mă face pur și simplu incredibil de fericită să conduc mașini și să concurez.
Dacă tot vorbim despre cariera ta, aflată încă la început: în ce măsură ți-a definit Michèle Mouton modul de a gândi și atitudinea față de motorsport? Atunci când am început să mă preocup mai intens cu raliurile, influența ei asupra mea a devenit tot mai mare. Povestea lui Michèle Mouton m-a fascinat, căci avem multe puncte în comun. În special pentru că amândouă am început atât de tinere. Ea nu s-a văzut niciodată ca o femeie în motorsport, ci numai ca un concurent al celorlalți participanți. Și mă recunosc în ea. Obiectivul meu nu este să devin cea mai bună femeie din zona mea de motorsport. Vreau să fiu cea mai bună.
Pentru Lia Block, Michèle Mouton este un model de urmat. Fostul pilot francez de raliu a influențat-o într-o mare măsură pe tânăra în vârstă de 17 ani și cariera acesteia.
Lia Block este fascinată de Audi S1 Hoonitron1, căci acesta facilitează un „cuplu maxim și cel mai înalt nivel de performanță încă de la pornire și aproape că nu atingi pedala”.
Pentru Lia Block, Michèle Mouton este un model de urmat. Fostul pilot francez de raliu a influențat-o într-o mare măsură pe tânăra în vârstă de 17 ani și cariera acesteia.
Lia Block este fascinată de Audi S1 Hoonitron1, căci acesta facilitează un „cuplu maxim și cel mai înalt nivel de performanță încă de la pornire și aproape că nu atingi pedala”.
Ce apreciezi în mod deosebit la motorsport, ceva ce celorlalți poate nici măcar nu le este cunoscut? Oh, această liniște interioară din timpul cursei. Atunci mă concentrez în primul rând asupra informațiilor de la copilotul meu și la șoseaua din fața mea. Ignor tot ceea ce mi-ar putea distrage atenția și mă concentrez complet asupra condusului. Numai atunci când sunt extrem de concentrată, pot realiza performanțe maxime. Numim această stare de concentrare maximă „White Space”, când suntem atât de scufundați în propria lume, încât tot restul din jurul nostru nu pare să mai aibă nicio importanță.
Cum îți imaginezi viitorul motorsportului, în special raportat la progresele tehnologice în domeniul autovehiculelor electrice și la posibilele efecte asupra raliurilor? Viitorul motorsportului este cu adevărat fascinant. În special dacă ne gândim cât de mult s-a dezvoltat deja, în special datorită unor pionieri precum Audi, care au adus tracțiunea integrală quattro pe șosea. Sunt foarte curioasă ce urmează, dacă tot mai multe companii vor cerceta tehnologii noi și ce efecte va avea acest lucru asupra curselor. Și asupra noastră, a celor care ne aflăm la volan. La fel ca în cazul introducerii tehnologiei tracțiunii integrale, electrificarea ar putea însemna un adevărat salt în materie de performanță în domeniul raliurilor. Chiar dacă mai există provocări care trebuie depășite, cum ar fi autonomia necesară, cred că electrificarea mașinilor de raliu va revoluționa într-o bună zi modul în care conducem și modul în care ne măsurăm puterile în motorsport.