Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri
Audi
Audi Sport
Road to Dakar 2023: a început numărătoarea inversă

Road to Dakar 2023: a început numărătoarea inversă

Audi Motorsport oferă o incursiune în culise, cu puțin timp înainte de cel de-al doilea start al său în Raliul Dakar.

Text: Patrick Morda – Foto: AUDI AG, Julian Rausche - Timp de lectură: 8 min

Acest automobil este o mașină de curse construită pentru Raliul Dakar, care nu este oferită spre vânzare.

Audi RS Q e-tron1 este pregătit pentru startul Raliului Dakar 2023! Pentru a doua participare, a doua generație a mașinii de curse s-a bucurat de optimizări considerabile. Înainte de a fi transportate în Arabia Saudită, toate cele trei vehicule au fost verificate în detaliu.

Audi RS Q e-tron1 este pregătit pentru startul Raliului Dakar 2023! Pentru a doua participare, a doua generație a mașinii de curse s-a bucurat de optimizări considerabile. Înainte de a fi transportate în Arabia Saudită, toate cele trei vehicule au fost verificate în detaliu.

În lumina neoanelor, mecanicii și inginerii calcă printr-un labirint de piese de mașină, răsfirate pe jos în baza unei logici foarte stricte. Piesele provin de la cele trei mașini Audi RS Q e-tron1 de a doua generație, cu care Audi se va alinia pentru a doua oară la startul Raliului Dakar, în 31 decembrie și care sunt instalate pe stand în hala unității Audi Sport din Neuburg an der Donau, Germania. După un test final de anduranță la Raliul Marocului, toate cele trei mașini de raliu au fost din nou demontate, ca de obicei, în toate componentele lor, într-un fel de revizie generală, pentru a fi apoi reasamblate și pregătite pentru călătoria în Arabia Saudită. Iar în mijlocul mării de piese, se află Rolf Michl.

„Am avut un debut impresionant într-o disciplină de motorsport nouă pentru noi”, spune directorul general al Audi Sport GmbH, care este totodată responsabilul pentru motorsport în cadrul Audi, vorbind despre prima participare Audi la Dakar, de la începutul anului 2022. El este întotdeauna personal de la fața locului la drive teste și la concursuri, și chiar și la pregătirile finale, ca de exemplu la aceasta, ce se desfășoară la unitatea Audi din Neuburg an der Donau. „Simt o concentrare enormă, dar și o bucurie anticipativă enormă în rândurile echipei, ceea ce mă inspiră de fiecare dată din nou și din nou.” Unul dintre obiectivele generale ale proiectului Dakar a fost acela de a dovedi de la început că motorul electric poate funcționa chiar și în cele mai dificile condiții. Astfel, Audi RS Q e-tron1 înseamnă mai mult decât doar motorsport. „Proiectul reprezintă o atitudine care arată că noi, cei de la Audi, putem implementa cu succes strategia de electrificare.” Iar prima apariție la Dakar a fost, într-adevăr, un succes.

Fiind din 2007 la AUDI AG, Rolf Michl a creat în 2014 primul campionat de marcă al companiei din Germania: Audi Sport TT Cup. În acest sens, el și echipa sa au sprijinit tinerele talente internaționale. Rolf Michl este din septembrie 2022 Directorul general al Audi Sport GmbH și este, de asemenea, responsabil pentru motorsport la Audi.

Fiind din 2007 la AUDI AG, Rolf Michl a creat în 2014 primul campionat de marcă al companiei din Germania: Audi Sport TT Cup. În acest sens, el și echipa sa au sprijinit tinerele talente internaționale. Rolf Michl este din septembrie 2022 Directorul general al Audi Sport GmbH și este, de asemenea, responsabil pentru motorsport la Audi.

Cu toate cunoștințele pe care le-am acumulat, vrem să concurăm acum pentru locurile de pe podium.
Rolf Michl

Este de aceeași părere și Arnau Niubó Bosch, inginer de dezvoltare și manager de proiect la Audi Motorsport. „După ce vom ajunge cu echipa în Arabia Saudită la sfârșitul lunii decembrie”, spune el, „va mai rămâne doar puțin timp pentru a ne pregăti noi și pentru a pregăti mașinile pentru start”. Este, deci, cu atât mai important ca mașinile să fie transportate în cea mai bună stare posibil. Spaniolul este alături de Audi din 2018 și este activ în motorsport de aproximativ 25 de ani – dar Dakar a fost și pentru el un teritoriu nou. „Ți se pot povesti multe despre acest raliu. Dar, ca să îl înțelegi cu adevărat, trebuie să îl fi trăit tu însuți.” Bosch a fost acolo când Audi s-a aliniat prima dată la start, în ianuarie 2022. La final au fost repurtate patru victorii în etape și, de asemenea, a fost câștigată o curbă abruptă de învățare. „Am câștigat multă experiență în deșert, în mașină, dar și în echipă, precum și pentru logistică”, își amintește Bosch. Orice feedback, fie că este vorba despre mașini sau despre procesele de la fața locului, a fost canalizat într-o bază mare de date. „În motorsport, adeseori multe lucruri mici se însumează pentru a crea un pas major în dezvoltare”, știe inginerul cu experiență. Iar când spune asta, Bosch nu se referă doar la automobile. Printre altele, echipa a învățat multe despre aprovizionarea cu piese de schimb la fața locului sau despre logistica necesară pentru a configura și demonta un bivuac, dar și pentru a asigura verificarea tehnică zilnică a mașinilor. „Cu multă experiență și multe informații, ne-am întâlnit cu toții aici, în Neuburg, imediat după întoarcerea din Arabia Saudită, și am început să ne pregătim deja pentru Raliul 2023 și să construim a doua generație Audi RS Q e-tron1.”

Arnau Niubó Bosch este responsabil pentru strategia de utilizare a mașinilor Audi RS Q e-tron1. El a fost la fața locului la Raliul Dakar 2022 și va însoți echipa și la următorul eveniment.

Benedikt Brunninger a fost deja implicat în dezvoltarea primului Audi RS Q e-tron1 și a fost, de asemenea, responsabil pentru cea de-a doua etapă de dezvoltare, în calitate de manager de proiect tehnic.

Arnau Niubó Bosch este responsabil pentru strategia de utilizare a mașinilor Audi RS Q e-tron1. El a fost la fața locului la Raliul Dakar 2022 și va însoți echipa și la următorul eveniment.

Benedikt Brunninger a fost deja implicat în dezvoltarea primului Audi RS Q e-tron1 și a fost, de asemenea, responsabil pentru cea de-a doua etapă de dezvoltare, în calitate de manager de proiect tehnic.

În timpul derulării celei de-a doua etape de dezvoltare a modelului Audi RS Q e-tron1, Benedikt Brunninger a fost cel care a îmbinat ițele. În calitate de manager de proiect tehnic, a fost familiarizat cu proiectul Dakar încă de la început și a fost responsabil deja pentru prima generație a mașinilor. El trage două concluzii principale din prima sa participare: „În primul rând, vreau să confirm că automobilele noastre și conceptul inovator de propulsie2 sunt suficient de robuste pentru a face față la Dakar.” În al doilea rând, Brunninger ajunge, de asemenea, la concluzia că „am construit mașinile noastre chiar mai robuste decât este necesar”. Pentru primul Audi RS Q e-tron1, a fost important ca sistemul inovator de propulsie să fie protejat pentru cât mai multe șcenarii posibil. „Nimeni nu ne-a putut spune cum trebuie construită structura de siguranță, de exemplu în jurul bateriei sensibile, de înaltă tensiune. Pur și simplu pentru că nimeni nu a mai făcut-o până atunci, în această formă”, a spus Brunninger.

Cu toate acestea, în urma concursului s-a arătat că toate componentele clasificate ca fiind sensibile au funcționat perfect și „că ne-a mai rămas chiar o toleranță pentru design și greutate”. Anumite piese au putut fi fabricate cu masa redusă pentru noua generație sau au putut fi chiar complet omise. Astfel, a doua generație a mașinii de raliu nu preia nici o componentă de caroserie de la modelul anterior. Cele trei mașini Audi RS Q e-tron1, care vor fi aliniate la start în doar câteva zile, sunt cu aproximativ 80 kilograme mai ușoare decât predecesorii lor. Printre altele, greutatea redusă a deschis noi posibilități pentru reglarea șasiului, ceea ce, de exemplu, face ca manevrarea să fie mai ușoară pentru piloți. Multe aspecte au fost optimizate și în domeniul aerodinamicii. Per total, noul Audi RS Q e-tron1 este acum și mai atletic, mai agil și compact. „Pentru mine,” spune Brunninger, „primul model a fost exponentul tehnologiei, pe când abia a doua generație este versiunea reală de curse.”

Pentru a pregăti mașinile de raliu astfel încât să fie utilizate la Dakar în cel mai bun mod posibil, toate cele trei mașini Audi RS Q e-tron1 din a doua generație au fost analizate până la cea mai mică componentă după Raliul Marocului. Când Raliul Dakar 2023 începe pe 31 decembrie, totul trebuie să fie pregătit cât mai bine posibil.

Pentru a pregăti mașinile de raliu astfel încât să fie utilizate la Dakar în cel mai bun mod posibil, toate cele trei mașini Audi RS Q e-tron1 din a doua generație au fost analizate până la cea mai mică componentă după Raliul Marocului. Când Raliul Dakar 2023 începe pe 31 decembrie, totul trebuie să fie pregătit cât mai bine posibil.

Fabrica din Bruxelles implementează diferite măsuri pentru decarbonizare și, prin urmare, a fost certificată ca fiind prima unitate de fabricație de automobile de serie mare din segmentul premium din lume certificată independent ca având amprentă neutră de CO₂. Audi Bruxelles a atins acest obiectiv în primul rând prin utilizarea energiei regenerabile, implementând trei piloni de bază: încă din 2012, Audi a implementat primul pilon, trecând la electricitatea verde. În acest scop, pe domeniul fabricii a fost instalat unul dintre cele mai mari sisteme fotovoltaice din regiune. Acum acesta are 107.000 de metri pătrați și generează aproximativ 9.000 de megawați oră de energie electrică anual. Al doilea pilon este asigurarea de căldură, de exemplu, pentru halele și birourile unității, prin energie regenerabilă, din achiziționarea de certificate de biogaz. Aceasta înseamnă că apa necesară pentru alimentarea cu căldură este încălzită cu gaz pentru care se obțin certificate de biogaz. Pentru fiecare MWh de gaz consumat, se obține un certificat de origine pentru un MWh de biogaz. În prezent, biogazul provine din Franța. De exemplu, 100% din necesarul de energie al centralei de la Bruxelles este acoperit din energie regenerabilă. Unitatea din Bruxelles compensează cele aproximativ 5% de emisii de CO₂ ce nu pot fi evitate din rațiuni tehnice, cu proiecte de credite de carbon, care reprezintă al treilea pilon.

De asemenea, unitatea, care este aprovizionată zilnic de trenuri și camioane cu mai mult de 4.000 de piese și componente diferite de la mai mult de 500 de furnizori, și-a stabilit obiectivul de a implementa procese de infrastructură extrem de eficiente și, astfel, de a reduce din start necesarul de energie. Pentru a atinge acest obiectiv, centrul modern de logistică și aprovizionare "Automotive Park" asigură infrastructura pentru o aprovizionare eficientă cu materiale a fabricii. Centrul este conectat la halele de producție printr-un pod. Această integrare strânsă cu logistica internă inteligentă, care lucrează cu un sistem de transport automatizat pentru materiale, făcând uz de stivuitoare industriale fără șofer și de procese digitalizate, crește în mod durabil eficiența producției.

La sfârșitul procesului de producție, două locații și numeroase departamente din domeniile producție, logistică, sustenabilitate și vânzări au făcut ca modelul Audi Q8 e-tron să poată fi fabricat în Europa în condiții neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon, astfel încât automobilele să poată fi predate clientului cu o amprentă neutră de carbon.

Impresionează durabil

Fie sub formă de SUV clasic sau de Sportback cu alură de coupe: Noul model 100% electric Audi Q8 e-tron1 impresionează cu designul său progresist, cu autonomia mare și puterea de încărcare ridicată, precum și cu tehnologii spectaculoase.

  1. Audi Q8 e-tron: Consum energie electrică în kWh/100 km (în regim mixt¹): 19,5-24,4; emisii de CO₂ (mixte¹) în g/km: 0. Pentru consumul acestui automobil sunt disponibile exclusiv valori conform WLTP. Nu sunt disponibile și valorile conform NEDC.
  2. Prin neutralitate a emisiilor de CO₂, Audi înțelege o condiție în care, după epuizarea altor posibile măsuri de reducere a emisiilor de CO₂ cauzate de produsele sau activitățile Audi, existente și/sau în lanțul de aprovizionare, producția și reciclarea vehiculelor Audi, în prezent cu emisii de CO₂ inevitabile, pot fi compensate cel puțin în ceea ce privește cantitățile prin proiecte voluntare și internaționale. Nu sunt luate în considerare emisiile de CO₂ generate în timpul fazei de utilizare a unui vehicul, adică din momentul în care un vehicul este predat clientului.
  3. Consumul și emisiile sunt determinate conform procedeelor impuse de lege. Începând cu 1 ianuarie 2022, ciclul de testare NEDC a fost complet înlocuit cu ciclul de testare WLTP, astfel că pentru autovehiculele omologate de tip după această dată nu mai sunt disponibile valorile conform NEDC. Informațiile nu se referă la un singur autovehicul și nu sunt parte a ofertei, ci servesc exclusiv pentru compararea între diferitele tipuri de autovehicule. Dotările și accesoriile adiționale (componente suplimentare, mărimea anvelopelor etc.) pot modifica parametrii relevanți ai autovehiculului, ca de exemplu greutatea, rezistența la înaintare și caracteristicile aerodinamice și, alături de condițiile meteo și de cele de trafic, precum și de modul în care fiecare șofer conduce, pot influența consumul de combustibil și de energie electrică, precum și emisiile de CO₂ și performanțele autovehiculelor. Având în vedere condițiile realiste de testare, valorile de consum și de emisii de CO₂ măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Astfel, este posibil ca, începând cu 1 septembrie 2018, să fi intervenit schimbări în impozitarea și taxarea automobilelor. Informații adiționale cu privire la diferențele între WLTP și NEDC găsiți la www.audi.ro/service-si-accesorii/audi-service/tehnică mediu înconjurător/wltp.