Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri
Audi
Audi Sport
În laboratoarele Audi Sport ale viitorului

În laboratoarele Audi Sport ale viitorului

În atelierele Audi Sport din Neuburg an der Donau au fost construiți deja numeroși campioni. Noul Audi RS Q e-tron, mașina care este dezvoltată acolo pentru Raliul Dakar 2022, este cea mai mare provocare pe care Audi a adus-o vreodată pe traseele de raliu.

Text: Patricia Jell – Foto: Stephan Redel, Jean Pierre Pellissier, Rolf Klatt – Timp de lectură: 9 min

Audi RS Q e-tron: Acest automobil este o mașină de curse realizată pentru Raliul Dakar, care nu este oferită spre vânzare.

Operație pe cordul deschis pentru Audi RS Q e-tron²: doi angajați Audi Sport verifică pe elevator motorul mașinii care va concura la Raliul Dakar.

Operație pe cordul deschis pentru Audi RS Q e-tron²: doi angajați Audi Sport verifică pe elevator motorul mașinii care va concura la Raliul Dakar.

Tăcere, din când în când câte un schimb răzleț de cuvinte, apoi din nou liniște. Bărbații care se învârt concentrați în jurul cuștii de siguranță din atelierul curat și puternic iluminat se înțeleg fără prea multe cuvinte. În rollcage-ul care va fi în curând instalat în mașina de raliu, la volan, șade nemișcată o legendă a raliurilor: Carlos Sainz. Tocmai este umplută cu spumă zona de sub el și din spatele lui. După ce se întărește spuma, rezultă un scaun de pilot perfect adaptat la corpul lui Sainz. Pentru aceasta, tehnicienii și inginerii nu trebuie să facă nicio eroare. Ezitările sau mișcările neîndemânatice ar însemna că procedura ar trebui reluată de la început. Așa-numitul seat-fitting este un pas important în dezvoltarea unui proiect special. Audi RS Q e-tron² este construit aici în Neuburg an der Donau și a fost dezvoltat pentru a câștiga la general în Raliului Dakar din ianuarie 2022, fiind echipat cu un sistem de propulsie electrificat. Sainz este unul dintre piloții celor trei echipe care vor concura pentru Audi Sport. Trei mașini cu câte un pilot și un copilot de la Audi vor concura timp de două săptămâni prin deșert, cu un sistem electric de propulsie alimentat de un convertor de energie compus din motorul TFSI și generator: un concept sofisticat, având la bază un plan ambițios.

Legendă la volan: Carlos Sainz, unul dintre piloții Audi Sport pentru Raliul Dakar, la seat-fitting. Sainz se așază pe o spumă specială; când materialul se întărește, scaunul șoferului se potrivește perfect corpului său.

Legendă la volan: Carlos Sainz, unul dintre piloții Audi Sport pentru Raliul Dakar, la seat-fitting. Sainz se așază pe o spumă specială; când materialul se întărește, scaunul șoferului se potrivește perfect corpului său.

Pentru că proiectul este extraordinar de ambițios. Chiar și timpul disponibil pentru dezvoltarea proiectului a ridicat provocări majore: startul a fost dat abia în vara anului 2020. Pentru a avea suficient timp pentru teste înainte de Dakar, vehiculul a trebuit să fie testat încă din vara anului 2021. Aceasta înseamnă mai puțin de douăsprezece luni pentru dezvoltare, de la idee și până la proiectare, la design și asamblarea vehiculului, toate în condiții pandemice: un sprint cu adevărat sportiv. O echipă de dezvoltatori și tehnicieni de la Audi Sport și partenerul său Q Motorsport au reușit însă, având multă experiență, contacte bune și, în final, mult succes. „Proiectul a fost și este o provocare pentru întreaga echipă”, spune Stefan Dreyer, Directorul pentru Dezvoltare din cadrul Audi Sport. Și cum au reușit să facă față provocărilor? „Cu mentalitatea adecvată: curaj, stabilitate, rezistență în timp și ambiție.”

Trebuie să ne pregătim pentru orice. Pentru că la Dakar nu știi niciodată la ce să te aștepți.
Stefan Dreyer

Abordează sportiv provocarea Dakar, împreună cu echipa sa: Stefan Dreyer, Directorul pentru Dezvoltare din cadrul Audi Sport.

Sistemul de propulsie al mașinii pentru Raliul Dakar.

Abordează sportiv provocarea Dakar, împreună cu echipa sa: Stefan Dreyer, Directorul pentru Dezvoltare din cadrul Audi Sport.

Sistemul de propulsie al mașinii pentru Raliul Dakar.

Și cu multă experiență. Există într-adevăr enorm de multă experiență la Neuburg, așa cum se poate vedea în vitrina din hol, în care sunt înșirate cupe de raliu până la tavan. Audi Sport a scris istorie în motorsport, pe pista de anduranță de la Le Mans sau pe Nordschleife Nürburgring, în DTM, Formula E și în raliuri. La începutul anilor 80, Audi a adus la startul raliurilor sistemul quattro, o tehnologie inovatoare. Iar acum marca revine din nou cu un sistem inovator de propulsie la unul dintre cele mai dure concursuri, în general, din lume: Raliul Dakar. Echipa poate profita și de dezvoltările tehnice anterioare: Audi RS Q e-tron² utilizează în total trei motoare electrice din Formula E și un motor TFSI din DTM. Acestea au fost combinate pentru Dakar.

Reușita sprintului la care au fost supuși dezvoltatorii noii mașini se datorează și unității din Neuburg în sine. Aici se află Centrul de competență în Motorsport Audi, cu departamentul de motorsport de uzină și de clienți. Mai mult, aici departamentul de Dezvoltarea tehnică testează sistemele de asistență și siguranță. Aproximativ 400 de angajați lucrează în această unitate, care include chiar și piste de testare. Acestea sunt, de asemenea, deschise pentru clienți, care pot testa modele, cum ar fi noul Audi RS e-tron GT³, în cadrul evenimentelor Audi driving experience. Aici, pe o suprafață de 47 de hectare, bate inima Audi Motorsport și se întâlnesc și întrepătrund experiențele diferitelor domenii de activitate și departamente. La echipa, ce colaborează pur și simplu extraordinar, se adaugă și infrastructura, cu dotări ce oferă toate cele necesare, de la standurile speciale de testare și până la simulatoare și piste de testare. Echipa Dakar a reușit să atingă aici obiective importante. „Când vezi cum mașina este creată componentă cu componentă în atelier, cum se lucrează mână în mână, cum comunică toată lumea fără cuvinte - atunci poți fi convins că totul funcționează șnur”, spune Dreyer. La fel de memorabil: startul testelor. Mașina este extrem de complexă. Cu atât mai special este și momentul în care totul se îmbină ca un puzzle și mașina parcurge primii metri.

Echipa se înțelege fără prea multe cuvinte: angajații din atelierul curat și puternic iluminat lucrează la rollcage-ul mașinii de raliu.

Echipa se înțelege fără prea multe cuvinte: angajații din atelierul curat și puternic iluminat lucrează la rollcage-ul mașinii de raliu.

Poți câștiga Raliul Dakar doar dacă ai mentalitatea adecvată: curaj, stabilitate, rezistență în timp și ambiție.
Stefan Dreyer

Dar, în ciuda momentelor emoționante, nimeni nu uită: Audi RS Q e-tron² nu a ajuns încă la destinație. Pentru că la fel ca etapa de dezvoltare, și etapa de testare impune multe provocări. „Dakar este ca un cufăr în care descoperi o comoară: stai în fața lui și nu știi la ce să te aștepți”, spune Dreyer. „Trebuie să te pregătești pentru orice.” În consecință, vehiculele sunt supuse unor teste intense la Audi Sport, atât în condiții reale, cât și în ateliere. Iar echipa face uz de tehnologie de ultimă oră, dar și de îndemânare, cum putem vedea în atelierul special de montaj. Componentele caroseriei modelului Audi RS Q e-tron² sunt desfășurate pe jos, iar cabina șoferului este deja montată. Doi tehnicieni verifică din toate părțile materialul din care este realizată cabina, pentru a găsi și cele mai mici bule de aer, care ar putea însemna posibile puncte slabe. Ei folosesc cea mai nouă tehnologie, dar și cel mai important instrument al lor: auzul. Ei bat fiecare centimetru, în căutarea devierilor de sunet care ar putea semnala cele mai mici imprecizii de fabricație. Acestea ar putea avea consecințe fatale la raliu. Pentru că în deșert, rezistența fiecărei componente este testată în cele mai grele condiții. Și timpul se scurge repede și mai rămân doar cinci luni de teste pentru echipă și apoi începe Raliul Dakar, care înseamnă un concurs pe o durată de peste două săptămâni, cu etape zilnice lungi, ploaie, căldură, praf și solicitări extreme pentru mașină și echipă. Este o provocare reală pentru un nou concept de automobil și este, totodată, exact ceea ce a căutat Audi Sport, după cum ne spune Dreyer. Pentru că motivul participării a fost dat în definitiv de răspunsul la întrebarea: Cum arată sistemul de propulsie al viitorului motorsportului, care să fie eficient, performant și optim pentru condusul pe distanțe lungi? Iar răspunsul Audi Sport este: sistemul cu convertor de energie, ce este utilizat exclusiv de către Audi RS Q e-tron² – pentru întâia dată, dar nu și pentru ultima dată. „Conceptul înseamnă o realiniere a strategiei noastre pentru motorsport. Este un concept disponibil pentru fiecare aplicație a noastră din motorsport, este un concept scalabil și fiabil pentru viitor, deoarece noile tehnologii pot fi încorporate și într-un sistem modular”, spune Dreyer. Raliul Dakar cu toate provocările sale este laboratorul de testare perfect pentru acest nou concept. Cu toată libertățile și oportunitățile sale, este o platformă ideală pentru a etala „Vorsprung durch Technik”, mottoul mărcii, deoarece organizatorul ASO se îndreaptă în mod conștient spre conceptele alternative de propulsie.

Echipa Audi Sport se aliniază la startul Raliului Dakar cu o misiune: să meargă pe noi drumuri și să demonstreze că automobilele electrice sunt competitive în aceste condiții. Întreaga echipă lucrează intens pentru această misiune, de la tehnicienii care creează scaunul perfect pentru pilot și copilot, în tăcerea lor concentrată și care identifică potențiale probleme cu ajutorul auzului și până la piloți, care se pregătesc mental și fizic pentru provocarea Dakar în timpul antrenamentelor. Totul trebuie să fie perfect pregătit, în fiecare domeniu, în fiecare interacțiune. Iar lumea motorsportului ne urmărește îndeaproape, căci implicarea Audi la Dakar stârnește interesul. Ceea ce lumea vede când privește Audi RS Q e-tron² este Audi în forma sa cea mai pură, în mare măsură și în ceea ce privește designul. Prin urmare, designul a jucat, de asemenea, un rol mult mai mare în dezvoltarea vehiculului decât este de regulă cazul în motorsport. Multe detalii amintesc astfel de detalii ale automobilelor din producția de serie. Iar aceasta ne spune că proiectul își dorește să aibă impact în exterior. Iar pe plan intern, proiectul are menirea de a contribui la încurajarea electrificării. La electrificarea motorsportului, dar și a automobilelor din producția de serie, dorindu-se ca ambele domenii să profite de pe urma cunoștințelor dobândite în deșertul Arabiei Saudite. Cert este că: Dakar 2022 este doar un prim pas, iar conceptul urmează să fie dezvoltat în continuare. „Cu acest proiect investim în viitor, conform mottoului: Cine încetează să devină și mai bun, nu mai este bun”, spune Dreyer. „Acesta este un gând care ne inspiră – vrem să ne reinventăm iar și iar, pentru a avea succes.”

Universul Audi Sport

Inima Audi Sport bate pentru motorsport. Aflați mai multe detalii aici.

  1. Consumul și emisiile sunt determinate conform procedeelor impuse de lege. Începând cu 1 ianuarie 2022, ciclul de testare NEDC a fost complet înlocuit cu ciclul de testare WLTP, astfel că pentru autovehiculele omologate de tip după această dată nu mai sunt disponibile valorile conform NEDC. Informațiile nu se referă la un singur autovehicul și nu sunt parte a ofertei, ci servesc exclusiv pentru compararea între diferitele tipuri de autovehicule. Dotările și accesoriile adiționale (componente suplimentare, mărimea anvelopelor etc.) pot modifica parametrii relevanți ai autovehiculului, ca de exemplu greutatea, rezistența la înaintare și caracteristicile aerodinamice și, alături de condițiile meteo și de cele de trafic, precum și de modul în care fiecare șofer conduce, pot influența consumul de combustibil și de energie electrică, precum și emisiile de CO₂ și performanțele autovehiculelor. Având în vedere condițiile realiste de testare, valorile de consum și emisii de CO₂ măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Astfel, este posibil ca, începând cu 1 septembrie 2018, să fi intervenit schimbări în impozitarea și taxarea automobilelor. Informații adiționale cu privire la diferențele între WLTP și NEDC găsiți la www.audi.ro/service-si-accesorii/audi-service/tehnică mediu înconjurător/wltp.
  2. Audi RS Q e-tron: Acest automobil este o mașină de curse realizată pentru Raliul Dakar, care nu este oferită spre vânzare.
  3. Audi RS e-tron GT: Consum energie electrică în kWh/100 km¹, mixt: 19,8-22,1; emisii de CO₂ mixte¹ în g/km: 0. Pentru acest automobil sunt disponibile exclusiv valorile pentru consum determinate conform prevederilor WLTP. Valorile NEDC nu sunt disponibile.