Audi Logo
Audi
Viitor
Experiențe imersive și utilizare intuitivă

Experiențe captivante și utilizare intuitivă

O discuție cu designerii de interfață de utilizator Xenia Sichwardt și Bartos Scharmach despre interfața UI progresivă a conceptului Audi grandsphere1.

Text: Bernd Zerelles – Foto: Piotr Kożuch – Timp de citire: 6 min

Vehiculul prezentat este un concept care nu este disponibil ca vehicul de serie.

Designerul Bartos Scharmach în modelul interior al conceptului Audi grandsphere2. Elementul de control al sistemului MMI touchless response este clar vizibil în ușă.

Designerul Bartos Scharmach în modelul interior al conceptului Audi grandsphere2. Elementul de control al sistemului MMI touchless response este clar vizibil în ușă.

Dna Sichwardt, domnul Scharmach: Ce face un design bun al interfeței cu utilizatorul? Bartos Scharmach: Trebuie să fie centrat pe om. Aceasta înseamnă că nu ființa umană trebuie să se adapteze la produs, ci produsul care trebuie să se adapteze la ființa umană. Ei spun mașinii ce vrea să facă, iar mașina oferă apoi o serie de opțiuni pentru a face acest lucru.

Ce înseamnă acest lucru în termeni concreți în raport cu conceptul Audi grandsphere1? Bartos Scharmach: Dacă utilizatorul dorește, de exemplu, să se relaxeze, mașina ar trebui să îndeplinească această nevoie și să reacționeze corespunzător. Din acest motiv, am conceput interfața utilizatorului pentru Audi grandsphere1 astfel încât să nu fie un meniu static, ci unul contextual. Așadar, dacă spun că vreau să mă relaxez, mașina îmi oferă, de exemplu, posibilitatea de a viziona un film sau de a asculta muzică relaxantă. De asemenea, îmi sugerează să aleg o altă rută, care oferă mai mult peisaj, ceea ce poate contribui suplimentar la relaxare.

Impresiile, funcțiile și interacțiunile care urmează să fie încorporate în interiorul conceptului sunt planificate în prealabil pe planșa de desen.

Impresiile, funcțiile și interacțiunile care urmează să fie încorporate în interiorul conceptului sunt planificate în prealabil pe planșa de desen.

Sarcina noastră evoluează de la proiectarea unui cockpit orientat spre șofer la un design orientat spre spațiu.
Bartos Scharmach

Pentru designerul Bartos Scharmach, este întotdeauna vorba despre faptul că un produs trebuie să se adapteze oamenilor. Nu invers.

Când lucrează la Audi grandsphere1, Xenia Sichwardt nu se concentrează pe o singură suprafață, ci pe întregul interior.

Pentru designerul Bartos Scharmach, este întotdeauna vorba despre faptul că un produs trebuie să se adapteze oamenilor. Nu invers.

Când lucrează la Audi grandsphere1, Xenia Sichwardt nu se concentrează pe o singură suprafață, ci pe întregul interior.

Audi grandsphere concept2 este proiectat pentru confort maxim. Are acest lucru un efect și asupra interfeței cu utilizatorul? Xenia Sichwardt: Când vine vorba de interfața cu utilizatorul (UI) și experiența utilizatorului (UX), producătorii de smartphone-uri sunt întotdeauna folosiți ca exemplu. Lucrul special despre UI și UX este că nu suntem limitați la o singură zonă, așa cum este cazul unui smartphone. Noi posibilități de design se deschid pentru noi în interior. Acest lucru este extrem de interesant, deoarece ne permite să îmbinăm materialul, arhitectura și designul interfeței. Sharmach al lui Barto: Audi grandsphere2 este conceput pentru un viitor în care conducerea automată2 este posibilă. Noi, ca designeri, trebuie să găsim noi modalități de a oferi experiențe departe de condus. Sarcina noastră evoluează de la proiectarea unui cockpit orientat spre șofer la un design orientat spre spațiu. Totul în mașină, părțile laterale, acoperișul, podeaua, este brusc focalizat. Puteți rezuma astfel: Cu un vehicul precum Audi grandsphere, care ar putea fi capabil să conducă automat în viitor, putem înțelege și planifica interioarele și mai mult ca spațiu de locuit cu libertate de design individual pentru utilizatori.

Ușile Audi grandsphere2 se deschid în direcții opuse și permit o intrare generoasă în autovehicul.

Ușile Audi grandsphere2 se deschid în direcții opuse și permit o intrare generoasă în autovehicul.

Proiecțiile permit utilizarea întregului interior pentru experiența pasagerilor? Bartos Scharmach: Audi grandsphere2 nu mai are un tablou de bord clasic. Când intri în mașină, nu vezi afișaje inactive, nici zone negre, moarte, așa cum ne place să le numim. Afișajele dreptunghiulare sunt foarte limitative, deoarece ne impun, ca designeri, unde să integrăm interfețele. În același timp, semnalizează utilizatorilor că aici, și doar aici, este interfața dintre om și mașină. Prin utilizarea proiecțiilor pe suprafața – în acest caz, pe lemn – a arhitecturii interioare, nu mai suntem legați de ecrane. Proiectăm pe anumite zone ale suprafeței existente și putem mări sau micșora aceste zone în funcție de situație. Astfel, creăm un interior viu. Iar când proiecțiile sunt oprite, nu rămân cadre goale.

Xenia Sichwardt: Designul „fără rame”, adică să nu ne limităm la o suprafață ancorată într-o anumită poziție, a fost foarte important pentru noi. Este vorba despre libertatea de a afișa informații acolo unde dorești, unde utilizatorii au cu adevărat nevoie de ele. Acest lucru înseamnă călătorii de primă clasă în acest context: nevoile călătorilor sunt pe primul loc.

Cum integrezi materialitatea într-o interfață cu utilizatorul? Xenia Sichwardt: Punctul nostru de plecare a fost întrebarea: Cum ar fi să nu mai avem deloc afișaje în vehicul și să lucrăm în schimb cu cât mai multe materiale naturale, cum ar fi lemnul? O bucată de lemn este unică. Și pentru noi, ca designeri UI, este foarte interesant să explorăm acest nou tip de reprezentare. Ce se întâmplă atunci când combinăm proiecțiile cu materialele naturale? Ce fel de interfață este aceasta? Suntem obișnuiți cu suprafețele de sticlă ale ecranelor. Proiecțiile pe lemn sunt o direcție nouă. În cele din urmă, oamenii sunt atrași de materialele naturale și se simt bine când sunt înconjurați de natură.

În Audi grandsphere concept1, afișajele nu mai sunt utilizate, dar informațiile sunt proiectate pe materialele din interior, după cum este necesar.

În Audi grandsphere concept1, afișajele nu mai sunt utilizate, dar informațiile sunt proiectate pe materialele din interior, după cum este necesar.

Designul fără cadru, care nu se limitează la o anumită zonă, a fost foarte important pentru conceptul Audi grandsphere¹.
Xenia Sichwardt

Lemnul, ca material natural, creează o atmosferă plăcută, de bine, în interiorul unui vehicul.

Cum se comportă proiecțiile pe lemn a fost una dintre întrebările pe care designerii au trebuit să și le pună.

Lemnul, ca material natural, creează o atmosferă plăcută, de bine, în interiorul unui vehicul.

Cum se comportă proiecțiile pe lemn a fost una dintre întrebările pe care designerii au trebuit să și le pună.

În interiorul ușilor Audi grandsphere1 există un buton rotativ special. Despre ce este vorba? Bartos Scharmach: Acesta este un element de control inovator, prin care se pot selecta diverse meniuri de funcții în timpul conducerii active, folosind un inel rotativ și butoane. Însă, odată ce în modul de conducere automatizat2 se predă controlul vehiculului, scaunele pot fi retrase într-o poziție foarte confortabilă. Atunci, elementele de control din uși pot deveni inaccesibile. Soluția este sistemul MMI touchless response, o combinație de urmărire a privirii și control prin gesturi. Dacă se stabilește contact vizual, se poate executa același gest pe care l-ai folosi pentru a roti cu degetele instrumentul. Nu îl atingi, dar poți vedea cum inelul de control se rotește ca răspuns la gest.

Cu scaunele retrase, Bartos Scharmach poate opera confortabil răspunsul fără atingere al MMI prin contact vizual și gesturi.

Cu scaunele retrase, Bartos Scharmach poate opera confortabil răspunsul fără atingere al MMI prin contact vizual și gesturi.

Limbajul de design al designului exterior al unui Audi este imediat recunoscut. Ce este special la designul interfeței cu utilizatorul Audi? Xenia Sichwardt: Suntem inspirați de alte culturi. Și mai ales în acest proiect, ne-am uitat la pictura tradițională japoneză. Există un principiu de design care spune: „Golul îmbrățișează imaginea”. Am găsit această abordare a designului foarte inspirată. Deci nu umplem tabloul cu informații, ci dăm spațiu și ușurință informațiilor astfel încât, reduse la esențial, să câștige importanță. La Audi, ne străduim întotdeauna să fim simpli și eleganți în același timp. Ca să-l cităm pe Dieter Rams: „Mai puțin, dar mai bine”.

Viziune: Viitor

Audi grandsphere concept1 este mai mult decât o mașină – și nu este singura. Face parte dintr-o familie de vehicule concept cu care Audi modelează în mod activ mobilitatea premium.

  1. Vehiculul prezentat este un concept care nu este disponibil ca vehicul de serie.
  2. Vehiculul prezentat este un concept care nu este disponibil ca vehicul de serie. Funcțiile de conducere automatizată prezentate sunt tehnologii în curs de dezvoltare, nu sunt disponibile pentru vehiculele de producție și funcționează numai în limitele sistemului. Toate utilizările posibile ale sistemelor și funcțiilor tehnice prezentate reprezintă un singur concept posibil și depind de reglementările legale respective din țară.