Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri
Audi
Audi Sport
„Ce ți-ai putea dori mai mult, în calitate de pilot de curse?”

„Ce ți-ai putea dori mai mult, în calitate de pilot de curse?“

De 14 ori câștigător al raliului Dakar, Stéphane Peterhansel, și copilotul său Edouard Boulanger iau startul la raliul Dakar pentru Audi. O discuție despre spiritul de echipă, atmosfera din cockpit și șanse unice.

Text: AUDI AG - Foto: Julian Rausche, AUDI AG - Film: AUDI AG - Timp citire: 9 min

Autovehiculul menționat și prezentat este construit exclusiv pentru raliul Dakar și nu este disponibil ca model de serie.

După cursele de probă din Maroc, în vara lui 2021, modelul Audi RS Q e-tron1 din prima generație a fost pregătit pentru echipa Peterhansel/Boulanger și provocarea din deșertul Arabiei Saudite.

Circuit închis, șofer profesionist. Nu încercați să imitați.

După cursele de probă din Maroc, în vara lui 2021, modelul Audi RS Q e-tron1 din prima generație a fost pregătit pentru echipa Peterhansel/Boulanger și provocarea din deșertul Arabiei Saudite.

Circuit închis, șofer profesionist. Nu încercați să imitați.

Domnule Boulanger, care sunt sarcinile dumneavoastră în calitate de copilot, în timpul raliului? Edouard Boulanger: Este o slujbă relativ complexă, care în ultimii ani a devenit chiar mai complexă. Mulți se gândesc probabil prima dată la indicațiile de navigație. Însă, datorită tehnologiei tot mai perfecționate, acestea trec tot mai mult în fundal. În prezent trebuie să menții controlul asupra mașinii și mai ales asupra funcțiilor electronice. Eu acționez ca interfață între mașina de curse și Stéphane. Încerc să-l degrevez cât de mult posibil.

Sună ca o sarcină complicată. Edouard Boulanger: Așa este. În timpul Dakarului, ziua mea începe dimineața devreme și se termină abia seara, târziu, după ce am procesat împreună cu echipa evenimentele zilei. Timpul petrecut efectiv în cockpit este asociat cu numeroase sarcini și este uneori foarte solicitant. Nu am voie să omit nici un detaliu din roadbook, în caz contrar pierdem timp sau, și mai rău, ne abatem de la traseu. În plus, trebuie să monitorizez exact și parametrii autovehiculului, ca să nu pierdem la capitolul eficiență. Trebuie să fii foarte flexibil din punct de vedere mental.

Ce definește așadar un copilot bun? Edouard Boulanger: Este vorba mai ales de două lucruri: Dată fiind solicitarea fizică intensă, trebuie să fii într-adevăr în formă de top, pentru a suporta de exemplu impactul din timpul deplasării. În general nu văd ce mă așteaptă, pentru că sunt preocupat de roadbook și privirea mea nu este orientată spre traseu. Apoi mai este vorba despre fitness-ul mental, despre care am vorbit deja. Într-o clipă verifici roadbook-ul, în clipa următoare este nevoie de modificarea unei setări a mașinii. Și în tot acest timp trebuie să transmiți pilotului informațiile necesare. Stéphane Peterhansel: În plus, trebuie să lucrezi foarte precis. Toate informațiile trebuie comunicate clar și fără echivoc. Și asta timp de ore întregi și în condiții extreme.

Edouard Boulanger s-a putut bucura deja de succese în diferite configurații la raliul Dakar. În 2021 a pornit pentru prima dată în calitate de copilot al lui Stéphane Peterhansel și a câștigat din prima raliul.

„Mister Dakar” Stéphane Peterhansel este o legendă a motorsportului. Francezul a câștigat raliul Dakar deja de 14 ori, de șase ori pe o motocicletă și de opt ori cu o mașină.

Edouard Boulanger s-a putut bucura deja de succese în diferite configurații la raliul Dakar. În 2021 a pornit pentru prima dată în calitate de copilot al lui Stéphane Peterhansel și a câștigat din prima raliul.

„Mister Dakar” Stéphane Peterhansel este o legendă a motorsportului. Francezul a câștigat raliul Dakar deja de 14 ori, de șase ori pe o motocicletă și de opt ori cu o mașină.

Așadar, trebuie să fii în formă de top? Edouard Boulanger: Se spune că punctul slab al unei mașini de curse este constituția echipajului. Nu trebuie să fim culturiști, însă trebuie să fim într-o formă suficient de bună pentru a suporta ore în șir solicitările fizice.

Domnule Peterhansel, același lucru este valabil și pentru dumneavoastră, în calitate de șofer? Stéphane Peterhansel: Nu, situația este diferită. Eu am în permanență în fața ochilor traseul și, implicit, toate obstacolele. De aceea mă pot pregăti sufletește pentru majoritatea impacturilor. Însă bineînțeles că și eu trebuie să fiu într-o formă bună. Edouard Boulanger: Stéphane trebuie să rămână complet concentrat pe toată durata. Să conduci câteva minute la viteză mare nu este prea dificil. Însă să faci asta o zi întreagă, timp de 15 zile, este cu totul altceva. Mă surprinde permanent performanța constantă a lui Stéphane, din primul până în ultimul minut. Pare ceva relativ incredibil.

Între dumneavoastră pare să existe un fel de relație simbiotică – aveți nevoie unul de celălalt pentru a avea succes. Cum v-ați găsit reciproc? Stéphane Peterhansel: Pentru mine este foarte important faptul că vorbim aceeași limbă. În cazul nostru, franceza. În plus, Edouard și cu mine beneficiem de experiențe similare în diferite tipuri de sporturi cu motor. Trebuie să dezvolți o înțelegere comună a anumitor lucruri. Edouard Boulanger: În timpul cursei nu putem să ne gândim prea mult la ceea ce vrem să spunem. Este nevoie de eficiență. Trebuie să știu care sunt informațiile de care Stéphane are nevoie. Trebuie într-adevăr să vorbim aceeași limbă – atât la propriu, cât și la figurat. Suntem relativ similari, oameni mai degrabă liniștiți. Nu începem să țipăm unul la altul, atunci când agitația și tensiunea cresc. Cred că acesta este punctul nostru forte. Stéphane Peterhansel: Atmosfera din cockpit este foarte importantă. Dacă ești agitat sau nervos, aceste stări se transmit și celuilalt. Într-o atmosferă relaxată, totul merge mult mai ușor.

Trebuie să stabilești o relație aproape metafizică, pentru a dezvolta o înțelegere comună a lucrurilor.
Stéphane Peterhansel

Posibilitățile oferite de Audi RS Q e-tron1 și propulsia sa electrică2 au surprins atât echipa, cât și pe Stéphane Peterhansel și pe Edouard Boulanger. Un loc personal cu atmosferă deosebită: Andreas Caminada este, prin ospitalitatea specifică, un spațiu pentru savoare.

Posibilitățile oferite de Audi RS Q e-tron1 și propulsia sa electrică2 au surprins atât echipa, cât și pe Stéphane Peterhansel și pe Edouard Boulanger. Un loc personal cu atmosferă deosebită: Andreas Caminada este, prin ospitalitatea specifică, un spațiu pentru savoare.

Însă mai întâi trebuie să te regăsești. Cum s-a întâmplat asta în cazul dumneavoastră? Edouard Boulanger: În mod normal, nu copiloții își aleg șoferii. Eu am avut noroc, era visul meu să concurez alături de Stéphane. Iar faptul că pentru Dakar 2021 m-a ales reprezintă o mare onoare pentru mine. Stéphane Peterhansel: Ne cunoaștem de aproximativ doisprezece ani, însă nu lucrasem niciodată împreună. Inițial voiam să merg la Dakar 2021 cu soția mea în calitate de copilot. Însă din cauza unor probleme de sănătate, ea nu a putut participa. Edouard m-a sunat și mi-a spus că ar fi disponibil. Am participat apoi la un raliu pe distanță scurtă în Polonia, pentru a testa lucrurile. Și s-au potrivit.

Într-adevăr, căci până la urmă ați câștigat împreună raliul Dakar 2021. Stéphane Peterhansel: Exact. Este foarte neobișnuit ca o echipă nou formată să câștige Dakarul de la prima încercare. Și asta demonstrează că Edouard este omul potrivit.

Care a fost prima dumneavoastră reacție, când ați auzit că dorește să participe Audi la raliul Dakar? Stéphane Peterhansel: Am fost surprins și mi s-a părut o mare provocare. Căci dacă există o competiție care cere totul de la propulsia electrică², aceasta este raliul Dakar. Până la urmă, parcurgem între 600 și 1.000 de kilometri pe zi, timp de două săptămâni. Terenul este îngrozitor de dificil, iar pe nisip consumul de energie este foarte ridicat. Însă m-am gândit: dacă cineva poate reuși asta, atunci Audi poate.

Post de lucru high-tech: În cockpitul modelului Audi RS Q e-tron1 este nevoie de muncă plină de concentrare. Peterhansel și Boulanger comunică numai atât cât este necesar pentru a evita neînțelegerile și a lucra cu eficiență maximă.

Post de lucru high-tech: În cockpitul modelului Audi RS Q e-tron1 este nevoie de muncă plină de concentrare. Peterhansel și Boulanger comunică numai atât cât este necesar pentru a evita neînțelegerile și a lucra cu eficiență maximă.

Ați reușit deja multe în domeniul raliurilor – atât în echipă, cât și fiecare în parte. De ce continuați să vă mai supuneți an de an unei asemenea torturi? Stéphane Peterhansel: Cred că Dakarul a fost și este competiția mea. Și asta va rămâne întotdeauna așa. Pe de o parte, pentru că iubesc motorsportul la fel cum iubesc lupta neîncetată cu dunele, pietrișul, nisipul și praful. Și, bineînțeles, și lupta contra cronometrului și contra concurenței. Însă pe de altă parte, îmi plac și natura și peisajele extraordinar de frumoase. Să participi la o cursă în mijlocul deșertului este ceva foarte neobișnuit. Am avut norocul de a participa pe vremea când Dakarul se desfășura în Africa. Apoi am luat de zece ori startul în America de Sud. Între timp, concurăm în Arabia Saudită. Pur și simplu nu mă pot sătura de acest raliu. Edouard Boulanger: Întâlnim locuri pe care fără Dakar probabil nu le-am fi văzut niciodată. Sunt atât de îndepărtate, încât o vizită, de exemplu ca turist, ar fi aproape imposibilă. Și, bineînțeles, Dakarul este o adevărată aventură.

În ce măsură vă puteți bucura de ele, având în vedere toate sarcinile, concentrarea și tensiunea? Edouard Boulanger: Trebuie să privim cu atenție peisajul, de exemplu pentru a identifica reperele unde trebuie să virăm la dreapta sau la stânga. Evident, nu ne putem face decât o impresie aproximativă despre peisaj. Însă între etape circulăm cu o mașină obișnuită. Și atunci te poți scufunda cu adevărat în peisaj. Stéphane Peterhansel: Cred că trebuie să ai motivația potrivită. Și datorită provocării care ne așteaptă alături de Audi, suntem mai motivați ca niciodată. Suntem la startul raliului nostru preferat, vom trece prin peisaje impresionante și vom folosi o tehnologie fascinantă. Ce ți-ai putea dori mai mult, în calitate de pilot de curse?

Se spune că: punctul slab al unei mașini de curse este constituția echipajului
Edouard Boulanger

Edouard Boulanger (stânga) și Stéphane Peterhansel au câștigat în 2021 raliul Dakar. Perechea își datorează succesul comunicării eficiente și atmosferei relaxate din cockpit.

Edouard Boulanger (stânga) și Stéphane Peterhansel au câștigat în 2021 raliul Dakar. Perechea își datorează succesul comunicării eficiente și atmosferei relaxate din cockpit.

Stéphane Peterhansel & Edouard Boulanger

La vârsta de opt ani, Stéphane Peterhansel primește de la tatăl său, pilot de motocros, prima motocicletă. Zece ani mai târziu, „Mister Dakar” participă la primul său campionat cu motocicleta sa enduro și câștigă din prima titlul. La 22 de ani, în 1988, Peterhansel participă pentru prima dată la raliul Dakar, ca pilot de uzină. Între 1991 și 2021 câștigă de 14 ori competiția, mai întâi pe o motocicletă și apoi, începând cu 1999, cu o mașină. La ultimul său triumf, copilotul său este Edouard Boulanger. Pilotul de motociclete offroad Boulanger este copilot abia din 2014. Anterior fusese o prezență constantă pe marile piste de raliuri-maraton ale lumii. Își face un renume în domeniul maratoanelor, în special în calitate de antrenor pentru tinerele talente, la diverse echipe de uzină. La fel ca pe Peterhansel, pe inginerul în construcții de mașini Boulanger, pe lângă condus și tehnică, îl fascinează și ceea ce are de oferit natura de-a lungul traseelor de maraton.

 

Drumul către Dakar | Punând la încercare Audi RS Q e-tron1

 

Universul Audi Sport

Inima Audi Sport bate pentru fascinanta lume a sporturilor cu motor. Aici aflați mai multe despre proiectul Dakar de la Audi Sport

  1. Autovehiculul menționat și prezentat este construit exclusiv pentru raliul Dakar și nu este disponibil ca model de serie.
  2. Audi RS Q e-tron combină un grup motopropulsor electric cu un sistem convertor de energie alcătuit dintr-un motor TFSI și un alternator.