Text: Nadia Riaz-Ahmed - Foto: private, Zveistudios, Unsplash - Timp de citire: 4 min
Kirstine Fratz este cea mai cunoscută expertă în zeitgeist din Germania. În calitate de vorbitor internațional, ea prezintă pe scenă dinamica zeitgeistului în toate domeniile vieții.
Kirstine Fratz este cea mai cunoscută expertă în zeitgeist din Germania. În calitate de vorbitor internațional, ea prezintă pe scenă dinamica zeitgeistului în toate domeniile vieții.
Doamnă Fratz, ce înseamnă de fapt zeitgeist? În cursul cercetării mele, am dezvoltat următoarea definiție: Zeitgeist este o promisiune temporară pentru o viață de succes. El ne șoptește nouă oamenilor din nou și din nou: „E mai mult, există o altă cale". Așadar, zeitgeist-ul ne arată cum ar putea arăta de fapt viața noastră și, astfel, ne îndrumă societatea în direcții noi. Direcții care nu au fost deloc planificate, dar au fost imaginate anterior. Fără zeitgeist – dacă ne agățăm, de exemplu, de o formă culturală foarte specifică – nu am avea perspective noi. Până acum câțiva ani, termenul nu era prea comun. Este un fenomen nou, chiar un cuvânt la modă? Zeitgeist-ul a primit un nou interes și rezonanță prin numeroasele crize mari și mici din ultimii ani. Din ce în ce mai mulți oameni se gândesc care este de fapt principiul din spatele schimbării noastre sociale și ce determină cu adevărat evoluția culturală. Am venit inițial din cercetarea tendințelor și bănuiam deja atunci că într-o zi cu siguranță nu va mai fi suficient să le urmărim pur și simplu. Care este diferența dintre tendință și zeitgeist? Tendințele sunt copiii zeitgeist-ului. Zeitgeist-ul oferă o nouă versiune a vieții ideale și ne-o comunică, uneori cu voce tare, alteori în liniște. Apoi, aceste mesaje sunt ancorate în societate și apar sub forma multor tendințe mici în diferite domenii ale vieții - fie că este vorba de nutriție, stil de viață, muncă sau sănătate. Aceasta poate fi o nouă aromă de ciocolată sau că grădinițele își schimbă numele din "Little Rascals" în "The Academy". Spre deosebire de tendințe, zeitgeist-ul ne oferă acces la subconștientul cultural și formează baza evoluției culturale.
Zeitgeist-ul devine întotdeauna vizibil atunci când ideile noastre sociale binecunoscute încetează să mai funcționeze.
Kirstine Fratz consiliază mărci și companii cunoscute, predă la universități și este autoarea cărții "The Book of the Zeitgeist – And How He Drives Us Forward".
Cum reușești să ții evidența schimbărilor sociale? Cercetarea Zeitgeist are mult de-a face cu percepția din prezent. Zeitgeist-ul devine întotdeauna vizibil atunci când ideile noastre sociale binecunoscute încetează să mai funcționeze. Eu numesc asta fisura din matrice. Acesta este momentul în care cineva observă: aici apare o nouă concepție a vieții. Asta atunci când tot mai mulți oameni simt un spirit cultural de optimism. Sunt mereu în căutarea acelor fisuri. Apoi voi vedea ce transformare apare de acolo. Ai un exemplu? În acest moment, sunt din ce în ce mai conștientă de faptul că abordarea centrată pe om înlocuiește gândirea liniară a profitului în companii. Nu te mai vezi sustenabil dacă nu pui oamenii în centrul considerațiilor tale. Aceasta este o schimbare enormă. Există multă muncă de zeitgeist implicată în tranziția de la gândirea liniară a profitului la "Punem oamenii și mediul din ce în ce mai mult în centrul activităților noastre economice". Nu spun că totul funcționează de minune încă, dar gândirea, așteptările și presiunea de a face acest lucru sunt acolo, iar acesta este spiritul timpului la lucru.
Audi este din nou o parte activă a Festivalului Bits & Pretzels din München în acest an. La conferința de trei zile din 25-27 septembrie, grupul va face schimb de idei cu experți și fondatori internaționali. Printre altele, Henrik Wenders, Head of Brand AUDI AG, va discuta despre mobilitatea premium progresivă a viitorului cu cercetătorul Zeitgeist Kirstine Fratz.
Dar cum poate o companie să exploateze potențialul Zeitgeist? Este întotdeauna o provocare pentru companii. Pentru că o structură funcțională există deja, iar adăugarea noului în acest context are potențial, dar, desigur, și riscuri. Cei care pot ajuta aici sunt așa-numiții creatori de spirite. Ele există în fiecare companie. Aceștia sunt oameni cu o mentalitate specială care recunosc fisurile din matrice și au idei interesante despre cum să le aplice în companie. Companiile trebuie să se angajeze într-un discurs mai puternic cu acești angajați și să promoveze efectiv evoluția culturală. Acest lucru este mult mai durabil și conține mai multe promisiuni de sens și fericire decât simpla adaptare la tendințe. Ce înseamnă zeitgeist pentru gândirea progresistă? Tot. Zeitgeist inspiră gândirea progresistă. Zeitgeist creează perspectiva pentru a forma sentimente progresiste. Zeitgeist oferă, de asemenea, vânt favorabil pentru a aduce gândirea progresistă în implementare. În ce măsură influențează zeitgeist-ul transformarea mobilității? Aici este vorba despre dorințele oamenilor. În viitor, oferta de mobilitate va fi mult mai diferențiată. În opinia mea, electromobilitatea este un experiment inovator, dar cu siguranță nu punctul final. Este important să continui și să duci abordarea mai departe. Observ că societatea noastră cere multă asistență în mobilitate. Iar mobilității îi pasă deja mai mult de noi decât de ea – și de aici trebuie să începem. Factori precum inteligența artificială și rețelele digitale devin din ce în ce mai importanți. Poate că mobilitatea va deveni mai mult un serviciu decât un produs pe care îl cumpărați. În opinia mea, abordarea serviciilor pentru oameni și mediu în mobilitate va produce în continuare inovații uimitoare.
Promovarea evoluției culturale este mai durabilă decât simpla adaptare la tendințe.
"Cultura noastră se întoarce odată cu următorul dor" este unul dintre principiile călăuzitoare ale prelegerilor internaționale ale lui Kirstine Fratz.
Pentru bărbatul de 49 de ani, zeitgeist-ul nu este o aparență spirituală a tendințelor, ci cea mai puternică și creativă forță a culturii noastre.
"Cultura noastră se întoarce odată cu următorul dor" este unul dintre principiile călăuzitoare ale prelegerilor internaționale ale lui Kirstine Fratz.
Pentru bărbatul de 49 de ani, zeitgeist-ul nu este o aparență spirituală a tendințelor, ci cea mai puternică și creativă forță a culturii noastre.