Text: AUDI AG - Foto: AUDI AG - Timp de citire: 5 min
e-tron GT quattro: Consum combinat de energie2: 19,6–21,6 kWh/100 km (WLTP); Emisii de CO2 combinate2: 0 g/km (WLTP)
Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.
Sunetul este un companion constant în viața noastră. Aproape omniprezent, pătrunde în viața noastră de zi cu zi. Se arată în fațete foarte diferite - uneori este foșnetul blând al vântului în vârfurile copacilor, alteori agitația veselă a orașului. Poate fi ploaie care bate liniștit și cu propriul ritm pe geam, precum și amestecul de aplauze frenetice și scandări ale fanilor de pe stadion. Sunetul poate declanșa emoții și evoca amintiri. Și este întotdeauna o trăsătură distinctivă semnificativă. Acest lucru este valabil mai ales pentru mobilitatea noastră.
Acesta este domeniul de expertiză al celor doi ingineri de sunet Audi, Rudolf Halbmeir și Stephan Gsell. Nu numai că au o ureche incredibil de fină, ci și multă experiență. Designerul de sunet Rudolf Halbmeir lucrează la sunetul vehiculelor de aproape 20 de ani. Electromobilitatea a schimbat sarcinile în acest domeniu. Halbmeir: „În primii nouă ani la Audi, m-am preocupat în principal să fac mașinile cu motoare cu ardere internă mai silențioase. Apoi, supervizorul meu de la acea vreme m-a întrebat dacă aș fi interesat să creez sunete pentru modele electrice." Stephan Gsell a extins echipa în urmă cu aproape cinci ani. Inițial, a fost intenționat să facă vehiculele mai silențioase – apoi a venit primul model hibrid de la Audi și sarcina s-a schimbat. Astăzi, ei sunt responsabili pentru acordarea unei semnături acustice modelelor Audi e-tron. Trebuie luate în considerare cerințele legale, dar și caracterul individual al unui vehicul. Nu este o sarcină ușoară, după cum spune Rudolf Halbmeir: „Trebuie să reconciliem multe cerințe. Confortul joacă un rol – și unele sunete pot părea cool, dar s-ar putea să nu se potrivească vehiculului respectiv." Nu există limite pentru sursele de inspirație în drumul către sunetul ideal Audi.
Sunetul unei mașini poate fi comparat cu muzica. Simultan cu o temă muzicală, are nevoie de un fel de cârlig.
Inginerul de sunet Rudolf Halbmeir lucrează la sunetul modelelor Audi de aproximativ 20 de ani.
Inginerul de sunet Rudolf Halbmeir lucrează la sunetul modelelor Audi de aproximativ 20 de ani.
„Sunetul unei mașini poate fi comparat cu muzica. Simultan cu o temă muzicală, are nevoie de un fel de cârlig – adică o melodie captivantă care servește ca o caracteristică de recunoaștere. Pentru a găsi baza pentru sunetul Audi e-tron GT quattro1 , am încercat tot posibilul – de la vioară la chitară electrică la didgeridoo, un instrument de suflat din Australia. Dar nimic din toate acestea nu se potrivea cu adevărat. Apoi am început să experimentez cu obiecte de zi cu zi și am găsit în sfârșit ceea ce căutam. Am pus un ventilator la un capăt al unui obiect cilindric în fața deschiderii și am ascultat ce ieșea la celălalt capăt. A fost un boom foarte special, profund – și am știut imediat că am găsit baza solidă", își amintește Halbmeir. Găsirea bazei este un prim pas important în dezvoltarea unui sunet auto, dar are nevoie și de gradații: frecvențele joase transmit impresii de putere senină, frecvențele medii transmit sportivitate și agilitate. Frecvențele înalte oferă o anumită strălucire și se potrivesc bine cu peisajul sonor al unui vehicul electric.
Dezvoltarea subtilităților este o muncă de inginerie care are loc atât în laboratorul de sunet al Audi, cât și pe computerul din birou. Un program special dezvoltat, care are paralele cu software-ul comercial pentru crearea muzicii, servește ca instrument. „Din păcate, când am început să ne uităm la dezvoltarea sunetului pentru modelele electrice Audi, ne-am dat seama că nu exista un software comercial adecvat pe piață – așa că l-am programat rapid pe al nostru", explică Stephan Gsell. Cu acest ajutor tehnic, Halbmeir și Gsell au continuat să dezvolte structura frecvenței. În cele din urmă, a fost creat un eșantion fin rotunjit de 32 de sunete. Printre acestea: tonuri de sintetizator post-procesate, sunete similare cu cele produse de o șurubelniță electrică sau înregistrări ale unui model de elicopter. Desigur, țeava de plastic a intrat și ea în repertoriu - chiar și în mai multe variante. „Sunetul nostru este creat în mod constant de algoritmul care amestecă și cântărește tonurile individuale în mod diferit. Chiar dacă există paralele cu piesele muzicale, există și diferențe, de exemplu clasificarea în început, secțiune de mijloc și sfârșit nu funcționează", clarifică Gsell. „Este un sunet continuu. Sunetul Audi e-tron GT quattro1 trebuie să sune bine în orice situație de condus. Și, desigur, puternic și interesant."
Sunetul nostru este creat în mod constant prin algoritmul care amestecă și cântărește tonurile individuale în mod diferit.
Stephan Gsell este, de asemenea, responsabil la Audi pentru completarea experienței de condus cu un rezultat auditiv optim.
Stephan Gsell este, de asemenea, responsabil la Audi pentru completarea experienței de condus cu un rezultat auditiv optim.
În conformitate cu reglementările legale, Audi e-tron GT quattro1 este echipat cu sistemul de avertizare acustică a vehiculului (AVAS) impus prin lege. Acest lucru este obligatoriu în UE și China la viteze de până la 20 km/h și în Statele Unite până la 32 km/h. În traficul urban, sunetul exterior este destinat să asigure perceptibilitatea acustică pentru trecători. Cu toate acestea, spectrul de sunet al Audi e-tron GT quattro1 depășește cu mult aceste reglementări la AVAS. Sunetul exterior este redat printr-un difuzor din partea din față a vehiculului. Cu pachetul de sunet opțional e-tron3, un alt difuzor este adăugat în spate și două difuzoare interioare în ușile din spate. Rudolf Halbmeir descrie sunetul Gran Turismo: „Nu am imitat în mod deliberat un motor cu ardere internă sau o navă spațială dintr-un film științifico-fantastic. Sunetul Audi e-tron GT quattro1 este sportiv, voluminos și de înaltă calitate în același timp – și sună clar și diferențiat. Combină modele de sunet familiare cu elemente noi, cu aspect futurist." Sunetul interior și exterior este controlat de câte un modul. Cele două unități de control remixează constant sunetul Audi e-tron GT quattro1 în funcție de factori precum viteza sau poziția pedalei de accelerație. Adaptarea la situația de conducere are loc în timp real. Modurile de conducere joacă, de asemenea, un rol: caracteristicile sonore pot fi reglate în mai multe etape prin intermediul sistemului standard Audi drive select3 driving dynamics. Există trei opțiuni disponibile – eficiență, confort și dinamică. Șoferul poate seta sunetul Gran Turismo pur electric după cum dorește.
În modul de eficiență, vehiculul este limitat la sunetul de avertizare AVAS. În profilul de confort, intră în joc și difuzorul exterior din spate, ceea ce face ca sunetul exterior să fie și mai plin. Rămâne activ până la peste 200 km/h. În modul dinamic, sunetul exterior devine mai puternic și se adaugă și sunetul interior. Audi e-tron GT quattro1 este astfel primul model electric de la Audi în care experiența de ascultare poate fi adaptată la dorințele individuale – de la silențiozitatea propulsiei electrice la un peisaj sonor puternic. La urma urmei, nu doar sunetul are multe fațete, ci și opțiunile de personalizare.
Audi e-tron GT quattro1 sunet exterior – 1/2 difuzor exterior 3 unitate de control al propulsiei, 4 modul de control al sunetului exterior.
Audi e-tron GT quattro1 sunet interior – 1./2. Difuzoare interioare 3. Unitate de control 4. Modul de control al sunetului interior
Audi e-tron GT quattro1 sunet exterior – 1/2 difuzor exterior 3 unitate de control al propulsiei, 4 modul de control al sunetului exterior.
Audi e-tron GT quattro1 sunet interior – 1./2. Difuzoare interioare 3. Unitate de control 4. Modul de control al sunetului interior
Pe lângă un sunet fascinant, Audi e-tron GT quattro1 oferă numeroase alte puncte de atracție. Aflați mai multe despre designul progresist și dinamica sa puternică.