Audi Logo

O preocupare de suflet

Audi oferă numeroase caracteristici care fac vehiculele deosebite. Ceea ce este important pentru Jutta Schoberer la actualul Audi A4 Avant are mult de-a face cu jobul ei și cu o mobilitate din ce în ce mai sustenabilă în viitor.

Text: Patrick Morda – Foto: Robert Fischer – Timp de citire: 3 min

Audi A4 Avant:Consum de combustibil (mixt*) în l/100 km: 4,7–8,1 Emisii de CO₂ (mixt1) în g/km: 124–183 Informații privind consumul de combustibil/energie electrică și emisiile de CO₂ în intervale în funcție de echipamentul selectat al vehiculului. Pentru vehicul, numai valorile consumului și emisiilor sunt disponibile conform WLTP și nu conform NEDC.

Scuturile de protecție ale roților din față sunt menite să protejeze caroseria. Pentru Jutta Schoberer, ele sunt însă mai ales o dovadă că economia circulară poate funcționa. Pentru ea, această componentă din plastic aparent nesemnificativă este o caracteristică remarcabilă a modelului Audi A4 Avant.

Scuturile de protecție ale roților din față sunt menite să protejeze caroseria. Pentru Jutta Schoberer, ele sunt însă mai ales o dovadă că economia circulară poate funcționa. Pentru ea, această componentă din plastic aparent nesemnificativă este o caracteristică remarcabilă a modelului Audi A4 Avant.

Audi A4 Avant, în fața căruia stă Jutta Schoberer, are o caracteristică remarcabilă. Una care îl diferențiază de multe alte modele Audi actuale. „Scutul de protecție al roților acestui Audi A4 Avant este un bun exemplu că economia circulară poate funcționa”, spune Schoberer, referindu-se la ceva ce ea consideră o chestiune de inimă. Ceea ce este montat între roată și aripă este realizat din deșeuri de plastic, care au fost prelucrate și transformate într-un material reciclat. „Important este să subliniem că este vorba despre plastic provenit din vehicule vechi”, spune Schoberer.

Scutul de protecție al roților este un bun exemplu că economia circulară poate funcționa.
Jutta Schoberer

Reciclarea îi este foarte dragă: Din 2019, Jutta Schoberer se ocupă la Audi de asigurarea tehnologiei și fezabilității componentelor din plastic reciclat.

Neobservabil, dar inovator: faptul că scutul de protecție al roților este realizat din plastic recuperat nu este vizibil pentru ochiul liber.

Reciclarea îi este foarte dragă: Din 2019, Jutta Schoberer se ocupă la Audi de asigurarea tehnologiei și fezabilității componentelor din plastic reciclat.

Neobservabil, dar inovator: faptul că scutul de protecție al roților este realizat din plastic recuperat nu este vizibil pentru ochiul liber.

MaterialLoop

Cu proiectul de cooperare „MaterialLoop”, Audi face următorul pas pentru a închide ciclurile de materiale în industria auto. Materialele precum oțelul, aluminiul, sticla și materialele plastice sunt în centrul atenției. Împreună cu 15 parteneri din cercetare, industria reciclării și furnizori, se examinează reutilizarea așa-numitelor materiale post-consum din vehiculele clienților care sunt la sfârșitul ciclului lor de viață pentru producția de vehicule noi. Proiectul face parte din strategia de economie circulară a Audi și oferă informații valoroase pentru implementarea unei economii circulare (CE) în practică.

În prezent, multe dintre materialele plastice utilizate ajung încă în valorificarea termică. Audi, împreună cu Jutta Schoberer și partenerii săi, doresc să schimbe acest lucru din ce în ce mai mult. „Faptul că devenim din ce în ce mai buni în reciclarea materialelor plastice din vehiculele vechi este o preocupare personală pentru mine. Este necesar să închidem ciclurile de materiale esențiale la nivel mondial.” Scutul de protecție al roților este un început, dar, spune Schoberer, alte componente cu cerințe și mai mari privind aspectul, stabilitatea UV sau relevanța în caz de accident sunt deja în testare.

Exact de asta se ocupă Jutta Schoberer. În asigurarea tehnologiei și fezabilității și în proiecte precum „MaterialLoop”, ea și colegii săi urmăresc un obiectiv clar: „Ajutăm la dezvoltarea unor concepte de componente mai ușor de reciclat și le asigurăm până la maturitatea de serie.” În urmă cu aproape 15 ani, ea a absolvit inițial o pregătire în modelare la Audi, apoi a studiat ingineria materialelor plastice. Din 2019, Schoberer este din nou în companie. „Mă ocup de mult timp de materiale și proprietățile lor, iar reciclarea mi-a fost dragă de multă vreme. Ceea ce am lucrat personal în ultimii ani este să putem recupera și reutiliza materialele plastice din vehiculele vechi la sfârșitul ciclului lor de viață.”

În reciclarea mecanică, plasticul este mărunțit și separat de alte materiale pentru a fi apoi prelucrat în granule de plastic.

Carcasa pasajului roții de la Audi A4 Avant este doar un prim pas. Jutta Schoberer continuă să lucreze pentru a putea reutiliza mai multe materiale plastice din vehiculele scoase din uz.

În reciclarea mecanică, plasticul este mărunțit și separat de alte materiale pentru a fi apoi prelucrat în granule de plastic.

Carcasa pasajului roții de la Audi A4 Avant este doar un prim pas. Jutta Schoberer continuă să lucreze pentru a putea reutiliza mai multe materiale plastice din vehiculele scoase din uz.

Clienții nu ar observa nicio diferență. Componentele, subliniază Schoberer, nu ar fi inferioare în ceea ce privește calitatea – și totuși ar deveni treptat mai sustenabile. Diverse experimente au fost și sunt efectuate pentru a vedea cum pot fi sortate și îmbunătățite materialele plastice cu ajutorul tehnologiilor de reciclare. „Reciclarea materialelor are întotdeauna prioritate, deoarece necesită cea mai puțină energie”, spune Schoberer. Deșeurile de plastic sunt mai întâi mărunțite. Apoi, granulatul este topit și în cele din urmă ia o nouă formă. Pentru aceasta, este important să existe fracțiuni cât mai pure. Sortarea necesară a materialelor plastice are însă limite tehnice. Pentru a găsi soluții pentru deșeurile de plastic, Jutta Schoberer se ocupă, pe lângă ajustarea sortării, și de reciclarea fizică și chimică.

Drumul devine mai clar: „Am găsit deja primele soluții la problemele existente și continuăm să lucrăm pentru a recicla și reutiliza mai multe materiale plastice din vehiculele vechi. Experimentele noastre și proiectele viitoare de vehicule arată că acest lucru poate funcționa.” Și nu în ultimul rând, scutul de protecție al roților de la Audi A4 Avant.

 

Bine gândit în fiecare detaliu

Audi A4 Avant nu face doar declarații despre viitor: înseamnă sportivitate, calitate, digitalizare și un grad ridicat de utilizare și variabilitate de zi cu zi.

  1. Valorile declarate ale consumului și ale emisiilor au fost determinate în conformitate cu metodele de măsurare prevăzute de lege. La 1 ianuarie 2022, ciclul de încercare WLTP a înlocuit complet ciclul de încercare NEDC, astfel încât nu sunt disponibile valori NEDC pentru vehiculele nou omologate după această dată. Informațiile nu se referă la un singur vehicul și nu fac parte din ofertă, ci sunt utilizate doar în scopuri de comparație între diferitele tipuri de vehicule. Echipamentele și accesoriile  suplimentare (piese suplimentare, format de anvelope etc.) pot modifica parametrii relevanți ai vehiculului, cum ar fi greutatea, rezistența la rulare și aerodinamica și, pe lângă condițiile meteorologice și de trafic, precum și comportamentul individual de condus, pot influența consumul de combustibil, consumul de energie, emisiile de CO₂ și valorile performanței de conducere ale unui vehicul. Datorită condițiilor de testare mai realiste, valorile consumului de combustibil și emisiilor de CO₂ măsurate conform  WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Prin urmare, pot exista modificări corespunzătoare ale impozitării vehiculelor începând cu 1 septembrie 2018. Pentru mai multe informații despre diferențele dintre WLTP și NEDC, consultați www.audi.ro/wltp.