Text: Benjamin Seibring - Foto: Robert Fischer - Timp de citire: 7 min
Q4 e-tron: Consum combinat de energie1: 16,2–19,5 kWh/100 km (WLTP); Emisii de CO2 mixte1:0 g/km (WLTP)
Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.
Audi s-a angajat să respecte obiectivele Acordului de la Paris privind schimbările climatice și și-a stabilit obiectivul de a-și face vehiculele neutre din punct de vedere al emisiilor de CO₂ de-a lungul întregului lanț valoric până în 20502 . Obiectivul pe termen mediu este de a reduce amprenta de CO₂ per model de vehicul cu 40% până în 2030.Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel promovează un concept holistic de sustenabilitate împreună cu echipele lor și cu mulți alți experți astfel încât aceste obiective ambițioase să fie îndeplinite.
Audi s-a angajat să respecte obiectivele Acordului de la Paris privind schimbările climatice și și-a stabilit obiectivul de a-și face vehiculele neutre din punct de vedere al emisiilor de CO₂ de-a lungul întregului lanț valoric până în 20502 . Obiectivul pe termen mediu este de a reduce amprenta de CO₂ per model de vehicul cu 40% până în 2030.Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel promovează un concept holistic de sustenabilitate împreună cu echipele lor și cu mulți alți experți astfel încât aceste obiective ambițioase să fie îndeplinite.
Audi Q4 e-tron trece pe lângă intrarea într-o clădire cu două etaje cu aspect futurist, în formă de cub. Locurile de parcare sunt drapate în jurul nodului de încărcare Audi din Nürnberg. Instalațiile de încărcare pentru vehiculele electrice sunt organizate în șase puncte, care formează o suprafață cu fațada metalică neagră a clădirii. Audi Q4 e-tron se oprește la punctul de încărcare 1. Dr. Johanna Klewitz, șef al Lanțului de Aprovizionare Sustenabil la Audi, coboară și conectează mufa de încărcare la vehicul. Deja la fața locului se află colegul ei, Malte Vömel, ofițer de proiect pentru strategia de decarbonizare. Nu este o coincidență faptul că cei doi se întâlnesc în hub-ul de încărcare Audi, deoarece organizează transformarea Audi într-un furnizor de mobilitate mai durabilă. Iar hub-ul este un loc care transportă multe elemente importante ale strategiei de sustenabilitate. Lansat ca proiect pilot, multe hub-uri de încărcare Audi sunt deja implementate în Germania și Europa. Punctele de încărcare de mare putere (HPC) rezervabile pot fi utilizate pentru a încărca energie electrică verde. Timpul de așteptare poate fi acoperit într-un spațiu de aproximativ 150 de metri pătrați folosit ca zonă de lounge premium.
Clienții care își încarcă vehiculele electrice la hub pot lua cafea și gustări în zona de lounge premium. Pe ecranele tactile, ei experimentează de aproape agenda de sustenabilitate a mărcii.
Malte Vömel, manager de proiect pentru strategia de decarbonizare la Audi, vede hub-ul ca una dintre numeroasele abordări pentru a face marca și produsele sale sustenabile de-a lungul ciclului lor de viață.
Clienții care își încarcă vehiculele electrice la hub pot lua cafea și gustări în zona de lounge premium. Pe ecranele tactile, ei experimentează de aproape agenda de sustenabilitate a mărcii.
Malte Vömel, manager de proiect pentru strategia de decarbonizare la Audi, vede hub-ul ca una dintre numeroasele abordări pentru a face marca și produsele sale sustenabile de-a lungul ciclului lor de viață.
"Sustenabilitatea este importantă în achiziții. De aceea, organizația de achiziții a Audi a ancorat ferm subiectul sustenabilității în strategia și activitățile sale. Echipei mele i se încredințează sarcina de a obține rezultate pozitive pentru oameni și mediu", spune Dr. Klewitz, care lucrează în Audi Procurement din 2016 și acum dezvoltă și implementează programe, măsuri și inițiative pentru lanțuri de aprovizionare mai durabile cu o echipă de experți. Iar la Audi, acest lucru se aplică la peste 14.000 de companii partenere de diferite dimensiuni din peste 60 de țări. Munca lor se bazează pe trei piloni: Accentul este pus pe oameni – Audi definește standarde clare pentru condițiile de muncă ale furnizorilor săi. Un alt pilon este inovarea. Realizările tehnologice, cum ar fi IA, sunt menite să ajute la o mai bună înțelegere a activităților și măsurilor din lanțurile de aprovizionare. Mediul înconjurător formează al treilea pilon. "Încă din 2018, Audi a lansat un program de CO₂ în lanțul de aprovizionare cu scopul de a închide buclele, de a crește proporția de materiale reciclate și de a crește utilizarea energiei verzi. Echipa mea și cu mine am întocmit, de asemenea, un așa-numit rating de sustenabilitate , care este obligatoriu pentru partenerii noștri. Acesta implică standarde precum securitatea muncii sau măsurile de protecție a mediului. Companiile primesc o comandă de la Audi numai dacă ratingul de sustenabilitate este pozitiv", susține Dr. Klewitz. Și aici apar și sarcinile echipei Dr. Klewitz: "Un accent este pus pe comunicarea transparentă a cerințelor și, de asemenea, responsabilizarea furnizorilor. În acest scop, ne bazăm pe formate de colaborare, dar și pe cursuri de formare, care sunt grupate și vizibile, de exemplu, în S-Rating Info Hub."
Dr. Johanna Klewitz, șef al Lanțului de Aprovizionare Sustenabil la Audi, evaluează, cu echipa sa și partenerii de lucru, potențialul de reducere a emisiilor de CO₂ la companiile furnizoare din întreaga lume de-a lungul lanțului de aprovizionare.
Iar la Audi Q4 e-tron, primul potențial de economisire poate fi văzut în ceea ce privește materialele: în vehicul, 27 de componente conțin material reciclat. Husele scaunelor, de exemplu, sunt realizate din sticle PET.
Dr. Johanna Klewitz, șef al Lanțului de Aprovizionare Sustenabil la Audi, evaluează, cu echipa sa și partenerii de lucru, potențialul de reducere a emisiilor de CO₂ la companiile furnizoare din întreaga lume de-a lungul lanțului de aprovizionare.
Iar la Audi Q4 e-tron, primul potențial de economisire poate fi văzut în ceea ce privește materialele: în vehicul, 27 de componente conțin material reciclat. Husele scaunelor, de exemplu, sunt realizate din sticle PET.
"În hub-ul de încărcare Audi, clienții experimentează cel mai ușor strategia noastră. Nu numai că oferim vehicule electrice de înaltă calitate și eficiente, ci suntem preocupați și de infrastructura de încărcare și de faptul că aceasta este alimentată cu energii regenerabile", explică Malte Vömel, care a utilizat toate pârghiile de sustenabilitate în strategia de produs Audi din 2019. În companie, toate fazele ciclului de viață al produselor sunt puse la încercare și înregistrate cu Indicele de decarbonizare (DKI). Cu DKI, Audi echilibrează și controlează emisiile de CO₂ de-a lungul întregului lanț valoric auto. Vömel descrie analiza ciclului de viață pe care se bazează aceasta după cum urmează: "În lanțul de aprovizionare, emisiile de CO₂ sunt determinate cu ajutorul echilibrelor de mediu ale modelelor de vehicule Audi. În unitățile noastre de producție, putem cartografia emisiile de CO₂ pe baza cerințelor energetice. În utilizare, emisiile de CO₂ sunt calculate cu ajutorul consumului vehiculelor pe durata lor de viață utilă. În cazul vehiculelor electrice, este vorba, în consecință, de consumul de energie electrică. La sfârșitul acestui calcul, știm cum arată evaluarea ciclului de viață al unui vehicul precum Audi Q4 e-tron de la crearea sa până la sfârșitul utilizării sale."
Sarcina mea este să implementez obiectivele noastre de CO₂ pe parcursul întregului ciclu de viață al unui produs, chiar de la prima idee.
Analiza ciclului de viață afectează toate domeniile: începând cu lanțul de aprovizionare, unde se intersectează domeniile de activitate ale Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel, până la faza de utilizare sau reciclare a vehiculului, când componentele vechi ale acestuia sunt returnate către producția de componente noi.
Analiza ciclului de viață afectează toate domeniile: începând cu lanțul de aprovizionare, unde se intersectează domeniile de activitate ale Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel, până la faza de utilizare sau reciclare a vehiculului, când componentele vechi ale acestuia sunt returnate către producția de componente noi.
În special în achiziții, Audi și-a stabilit obiective ambițioase pentru a îmbunătăți performanța de sustenabilitate și efectul de decarbonizare. Dr. Klewitz vede cel mai mare potențial de economisire în acest domeniu: "Electromobilitatea, cu producția imanentă de baterii consumatoare de energie și materiale, oferă lanțului de aprovizionare un rucsac mare de emisii de CO₂, care trebuie mai întâi contracarate în ceea ce privește indicele de decarbonizare și reduse în mod eficient. De exemplu, ne uităm la unde materiile primare ce pot fi înlocuite cu materiale secundare. Utilizarea aluminiului secundar, de exemplu, economisește până la 95% energie în comparație cu aluminiul primar. Dar aceasta este doar una dintre pârghiile noastre. De asemenea, ne concentrăm pe închiderea ciclurilor și reducerea utilizării resurselor." Utilizarea unui vehicul electric, cum ar fi Audi Q4 e-tron, reprezintă cealaltă jumătate a emisiilor de CO₂ pe parcursul ciclului de viață și, prin urmare, este la fel de relevantă ca și lanțul de aprovizionare. Malte Vömel arată că Grupul Volkswagen și Audi încep cu achiziționarea, stocarea și furnizarea de energie: "Cu rețeaua de încărcare Ionity, există deja o ofertă de energie electrică din surse regenerabile în rețeaua publică de încărcare rapidă. În plus, subsidiara Elli a Grupului Volkswagen oferă opțiuni pentru achiziționarea de energie electrică din surse regenerabile pentru încărcare la domiciliu. Cu toate acestea, nu există o ofertă de energie electrică verde pentru toate procesele de încărcare. În acest scop, Audi cooperează cu producătorii de energie pentru a accelera extinderea energiilor regenerabile. Ca parte a acestor colaborări, noi parcuri eoliene și solare sunt construite în întreaga Europă, cu scopul de a alimenta mai mult de cinci terawați-oră în rețea până în 2025."
Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel caută noi opțiuni de reducere a emisiilor. O pârghie este angajamentul față de infrastructura de încărcare cu o furnizare de energie electrică verde pentru vehiculele electrice.
Un exemplu în acest sens este hub-ul de încărcare Audi – aici, bateriile ajunse la a doua viață servesc ca stocare intermediară la punctele de încărcare, care sunt umplute cu energie electrică verde de la conectarea la rețea și modulele solare.
Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel caută noi opțiuni de reducere a emisiilor. O pârghie este angajamentul față de infrastructura de încărcare cu o furnizare de energie electrică verde pentru vehiculele electrice.
Un exemplu în acest sens este hub-ul de încărcare Audi – aici, bateriile ajunse la a doua viață servesc ca stocare intermediară la punctele de încărcare, care sunt umplute cu energie electrică verde de la conectarea la rețea și modulele solare.
O pârghie cheie sunt buclele închise și cerințele clare pentru îmbunătățirea performanței de sustenabilitate a companiilor partenere.
Nu în ultimul rând, hub-ul de încărcare Audi este dovada eforturilor. Vehiculele care se încarcă aici își iau energia electrică din așa-numitele cuburi de putere. Energia electrică furnizată este stocată acolo în baterii aflate la a doua viață. "Vehiculele, de exemplu din dezvoltarea tehnică la Audi, nu sunt pur și simplu aruncate, ci demontate pe componente. Unitățile de baterii conținute sunt introduse într-un program de a doua viață", explică Vömel. Vehiculele electrice abia încep să se impună pe piața, iar multe dintre ele sunt în prezent abia la începutul ciclului lor de utilizare. Prin urmare, un număr mare de baterii care au ajuns la sfârșitul utilizării lor în vehiculele electrice nu sunt încă de așteptat în viitorul apropiat. Vömel vede aici o dezvoltare pe termen mediu: "Începând cu următorul deceniu, ne așteptăm la un val mare de vehicule care pot fi introduse în procesele de reciclare. Scopul trebuie să fie acela de a avea oferte pentru utilizarea ulterioară și eventuala reciclare a bateriilor până atunci." Și ce rol auclienții în această agendă de sustenabilitate? Dr. Johanna Klewitz indică oamenii din jurul ei în hub-ul de încărcare Audi: "Strategia noastră de sustenabilitate devine o experiență pentru toți – dacă pot afla aici ce energie electrică încarcă de fapt și ce materiale sunt instalate în vehicul."
Există experti în diferitele divizii ale Audi care au sarcina de a contribui la această transformare către o mobilitate premium mai durabilă. Pentru Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel, accentul se pune pe cooperarea în echipă și în colaborarea cu experții.
Există experti în diferitele divizii ale Audi care au sarcina de a contribui la această transformare către o mobilitate premium mai durabilă. Pentru Dr. Johanna Klewitz și Malte Vömel, accentul se pune pe cooperarea în echipă și în colaborarea cu experții.