Text: AUDI AG - Video: AUDI AG - Timp de lectură: 6 min
Automobilul prezentat aici este un prototip, ce nu este disponibil ca autovehicul de serie.
„Am proiectat Audi skysphere concept1 încă de la început cu ampatamentul variabil. A fost o mare provocare, pentru că în privința designului exterior, a fost dificil să găsim proporții echilibrate atât cu ampatamentul lung, cât și cu ampatamentul scurt. În procesul de proiectare a fost astfel foarte important să ne uităm permanent la ambele configurații și să le comparăm în permanență. Doar astfel ne-am putut da seama dacă se potrivesc și dacă echilibrează plafonul, proporțiile cabinei raportată la caroserie și mărimea roților, atât cu ampatamentul lung, cât și scurt. Se poate întâmpla să creezi o cabină care este prea mică pentru ampatamentul lung, dar arată foarte frumos cu ampatamentul scurt. Invers, la un ampatament lung, ai tendința să desenezi roți mai mari, care arată ca o caricatură când ai ampatamentul scurt. Trebuie să recunosc că a fost o mare jonglerie cu proporțiile, până am reușit să avem un design care să nu facă niciun compromis. Am migălit foarte mult la design, până ce am obținut proporții excelente pentru ambele configurații.”
- Charles Lefranc
Charles Lefranc este Design Manager la Audi Design Loft Malibu și responsabilul pentru designul exterior al prototipului Audi skysphere concept1.
„Acest așa-numit Prestige-Panel devine un element cheie pentru transformare. Cu ampatamentul scurt, în modul Sport, panoul dispare complet. Astfel, Audi skysphere¹ adoptă proporțiile unui automobil sport, mai agil. Însă, în modul Grand Touring, Prestige-Panel-ul devine vizibil și nu are doar menirea de a arăta că mașina are configurația cu ampatament lung, ci servește și ca element de proporționare, ce întinde mașina. Acest element grafic ajută la estomparea vizuală, pentru ca designul să nu pară netonifiat. Prestige-Panel-ul este, de asemenea, elementul ce desparte partea frontală a automobilului, de cabina pasagerilor. De aici începe și portiera, care, de altfel, se deschide spre spate. Astfel poți urca natural și elegant în Audi skysphere¹. Sus, pe Prestige-Panel am așezat oglinzile exterioare virtuale, ca pe o bijuterie. Acestea nu sunt atașate, ca de obicei, pe portieră sau pe montantul A, ci în partea din față a automobilului, deci pe elementul amovibil. A fost o decizie intenționată, pentru că astfel încoronăm practic aripile acestea frumoase, cu o nestemată. Este un element care îmi place tare mult.”
- Charles Lefranc
„Primul lucru care îți sare în ochi când te apropii de Audi skysphere1 sunt proporțiile. Acestea sunt în mod evident orientate spre prestigiu. Capota frontală lungă, ce se apleacă mult în față și compartimentul pasagerilor ce este poziționat mult spre spatele mașinii sunt aspecte esențiale pentru a crea senzația specifică de grand touring. Ne place această formă de picătură, cu proporțiile dramatice. Audi skysphere1 este un roadster și are deci o cabină mică, ce este deschisă complet. Pentru a o închide, am optat pentru un plafon textil și nu un hardtop, pentru că este mai prestigios, după părerea noastră și pentru că adaugă, totodată, căldură designului de ansamblu. Un element important pentru fiecare Audi sunt mușchii amplii, lați, mușchii quattro. Bineînțeles că și Audi skysphere concept1 îi are. Linia orizontului ține toată mașina, întinzându-se de la portieră, dispărând și revenind în spate. Această linie înconjoară întregul ”corp” și evidențiază ”nasul”.”
- Charles Lefranc
„Ce ador în mod special al Audi skysphere1: are forma aerodinamică specifică unui speedster, dar și calitățile practice ale unui shooting-break. Iar aceasta corespunde pe deplin filozofiei Audi, de a nu face compromisuri la capitolul caracteristici practice. Sub ”capota motorului” din față, nu mai găsim, desigur, niciun motor, acesta fiind un autovehicul electric. În schimb, avem aici un portbagaj, în care încap două genți de golf. Sub panoul din sticlă ce acoperă a portbagajul din spate, pasagerii își pot prezenta bagajele ca într-o vitrină. Aici este spațiu pentru două genți de weekend, pe care le-am creat tot noi.”
- Gael Buzyn
Gael Buzyn este Senior Director al Audi Design Loft Malibu. El a proiectat împreună cu echipa sa prototipul Audi skysphere concept1.
”Ajustarea ampatamentului este pe deplin sincronizată cu interiorul. La interior se întâmplă multe în contextul modificării configurației automobilului. Când automobilul are ampatamentul lung și se deplasează în modul Grand Touring2, ocupanții devin practic spectatorii condusului și cel de pe locul din stânga față stă aproape de cel din dreapta față2. Când Audi skysphere concept¹ se transformă, scurtându-și ampatamentul, aduce volanul aproape de cel de pe locul șoferului. De asemenea, toate comenzile și dispozitivele necesare pentru condus, ca, de pildă, pedalierul, se apropie în manieră naturală și cursivă. Totodată, scaunul din dreapta se deplasează spre spate și cel de la volan nu mai are această perspectivă oarecum restrânsă, în care cele două scaune stau alături, ci senzația se schimbă complet, devenind specifică ambianței familiare șoferilor.”
- Charles Lefranc
„N-am vrut ca interiorul prototipului Audi skysphere1 să arate ca un interior obișnuit de automobil. Am vrut să fie arhitectonic. Astfel în faza de proiectare am studiat mult stilul Art déco. Am descoperit în acest fel atât de multe obiecte frumoase de mobilier și artefacte, că am decis ca toate elementele interiorului să fie inspirate din această epocă. Interiorul modelului Audi skysphere concept¹ recreează atmosfera unui salon elegant și nu creează senzația de interior tipic de automobil. Toate materialele de la interior omagiază locul în care a luat naștere acest automobil: sudul Californiei. Lemnul este de eucalipt. Culoarea interiorului poartă denumirea Blue Agave, inspirată de planta endemică în sudul Claifornniei. Și mai exisă și alte detalii speciale, ca de pildă pătura de cașmir de după scaunul șoferului, cu care se pot acoperi pasagerii. Sau mănușile pentru condus, ce sunt păstrate la îndemână, peste panoul de instrumente. Când își îmbracă mănușile și apucă volanul, persoana care conduce se simte specială, se bucură de un moment frumos. Am vrut să păstrăm acest moment specific condusului unui roadster.”
- Gael Buzyn