Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri
Audi
Tehnologie
Lumina ca Feel-Good-Manager

Lumina ca Feel-Good-Manager

Audi dezvoltă concepte de iluminat pentru mobilitatea viitorului. Accentul este pus pe oameni - și pe lumina eficientă din punct de vedere biologic.

Text: Birte Mußmann ― Foto: AUDI AG, Volkswagen AG, Oliver Kraus, Arvid Niemeyer Film: AUDI AG ― Timp de citire: 5 min

Lumina stabilește ritmul „ceasului nostru interior”. Schimbarea condițiilor de iluminare pe parcursul unei zile este un factor definitoriu.

Lumina stabilește ritmul „ceasului nostru interior”. Schimbarea condițiilor de iluminare pe parcursul unei zile este un factor definitoriu.

Lumina este un motor al inovației la Audi. Mai ales în contextul viziunii viitoare a conducerii foarte automatizate, în care sarcinile de conducere sunt transferate către tehnologie, iar timpul petrecut în vehicul poate fi folosit în mod diferit, designul iluminatului interior devine din ce în ce mai important.

Componenta albastră din lumină joacă un rol important

Lumina ne controlează ritmul natural, iar o atmosferă luminoasă plăcută poate contribui la bunăstarea noastră. Dar cum pot fi utilizate aceste proprietăți într-un mod specific? Aceasta este exact întrebarea pe care o abordează Arvid Niemeyer, doctorand la Audi. „Soluția este iluminatul centrat pe om. Acest concept de iluminat se concentrează pe nevoile oamenilor”, explică el și intră în detalii. „Audi se concentrează pe inovație și îi place să se inspire din natură. Știm că lumina zilei, intensă și rece, activează, revitalizează și crește vigilența. Acest efect poate fi produs și de lumina artificială.”

Următorul scenariu este imaginabil într-un context viitor de mobilitate în care conducerea extrem de automatizată a ajuns deja pe șosele: vehiculul preia transferul la următoarea întâlnire. Timpul poate fi folosit pentru pregătire. Este necesară concentrarea. „Utilizatorul sau utilizatoarea din vehicul poate regla lumina din interior în mod corespunzător. Componenta albastră a luminii este crescută. Studiile au arătat că suprafața sursei de lumină trebuie să fie cât mai mare posibil și că lumina trebuie să vină direct de sus. Comparabil cu soarele de la amiază la zenit.” Dacă proporția de albastru scade, efectul se diminuează și el. Lumina caldă cu o componentă slabă de albastru și o componentă ridicată de roșu are, prin urmare, un efect mai relaxant. „Ambele domenii de aplicare sunt imaginabile, deși efectul de activare pare mai relevant pentru noi.”

Lumina cu o componentă ridicată de albastru are un efect de activare. Acest efect poate fi creat nu numai de lumina naturală, ci și de lumina artificială.

Lumina cu o componentă ridicată de albastru are un efect de activare. Acest efect poate fi creat nu numai de lumina naturală, ci și de lumina artificială.

Cronometrul central al rutinei noastre zilnice

Pentru a înțelege mai bine efectul luminii, trebuie să luăm în considerare modelele noastre de comportament învățate și procesele din corpul nostru. Arvid Niemeyer explică: „Pur și simplu am interiorizat ritmul zilei și al nopții. Vorbim, de asemenea, despre ritmul circadian - ritmul de veghe și somn, care se întinde pe o perioadă de aproximativ 24 de ore.” Corpul nostru s-a adaptat la acest ritm și funcționează diferit în timpul zilei față de noapte. Ochiul joacă un rol decisiv aici. „Cercetările arată că în retina ochiului nostru nu există doar receptori pentru vederea nocturnă și colorată, ci și un al treilea tip de receptor. Particularitatea acestui al treilea tip este faptul că el controlează hormonii din organism.” Această constatare și concluziile trase pe baza ei stau la baza conceptului de iluminat centrat pe om.

„Cercetările efectuate în acest domeniu în 2002 au dezvăluit că retina ochiului nostru nu conține doar fotoreceptori de bastonașe pentru vederea nocturnă și fotoreceptori de conuri pentru vederea în culori, ci și un al treilea receptor pentru lumina incidentă. Particularitatea: acest tip de fotoreceptor nu este utilizat pentru vedere, dar controlează anumiți hormoni din organism. Acestea sunt celule ganglionare care conțin melanopsină (proteină) și sunt situate în stratul superior al retinei.”

Trei studii efectuate la Audi

Pe lângă Arvid Niemeyer, Michael Weng abordează și el subiectul iluminatului centrat pe om. Împreună, aceștia au efectuat studii bazate pe constatările inițiale ale unui studiu empiric anterior efectuat pe Audi A8. În cadrul acestuia, o lumină special modificată pentru oglinda de machiaj a susținut ritmul circadian. Două treimi dintre subiecții testului au confirmat că lumina i-a făcut să se simtă mai treji dimineața. Ipoteza conform căreia o componentă albastră ridicată în lumină contracarează oboseala a fost confirmată și în alte două studii de laborator în care cei 32 de subiecți au stat într-o încăpere întunecată cu diferite surse de lumină.

În cadrul unui al treilea studiu, Audi a efectuat cercetări suplimentare privind efectul luminii asupra oamenilor, folosind un simulator de conducere. Au fost luate în considerare atât scenariile în care subiecții testului au efectuat în mod activ sarcina de a conduce, cât și cele în care au călătorit în modul de conducere automatizat - adică fără o sarcină de conducere. Chiar și în aceste condiții, rezultatele inițiale au fost pozitive. Lumina este și rămâne un domeniu de cercetare interesant - și pentru proiectanții mobilității de mâine.

Cu cât proporția de albastru din lumină este mai mică, cu atât mai mic este efectul de activare. Acest efect este menit să pregătească organismul pentru faza de somn în funcția sa inițială.

Cu cât proporția de albastru din lumină este mai mică, cu atât mai mic este efectul de activare. Acest efect este menit să pregătească organismul pentru faza de somn în funcția sa inițială.

Atmosferă pentru o stare de bine

Audi este cunoscut pentru designul său avansat în materie de iluminat. În noul Audi Q8 e-tron complet electric, lumina interioară creează o experiență fascinantă. Aflați mai multe despre ambianța progresistă și ofertele din țara dumneavoastră.

 
  1. Valorile declarate ale consumului și emisiilor au fost determinate conform procedurilor de măsurare prevăzute de lege. La 1 ianuarie 2022, ciclul de testare WLTP a înlocuit complet ciclul de testare NEDC, ceea ce înseamnă că nu există valori NEDC pentru vehiculele nou omologate după această dată. Informațiile nu se referă la un vehicul individual și nu fac parte din ofertă, ci sunt folosite exclusiv în scopul de a compara diferitele tipuri de vehicule. Echipamentele și accesoriile suplimentare (piese accesorii, formatul anvelopelor etc.) pot modifica parametrii relevanți ai vehiculului, cum ar fi greutatea, rezistența la rulare și aerodinamica și, pe lângă condițiile meteorologice și de trafic și comportamentul individual de conducere, pot influența consumul de combustibil, consumul de energie, emisiile de CO₂ și performanțele de conducere ale unui vehicul. Datorită condițiilor de testare mai realiste, consumul de combustibil și valorile emisiilor deCO₂măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Acest lucru poate duce la modificări corespunzătoare ale impozitării vehiculelor începând cu 1 septembrie 2018. Pentru mai multe informații despre diferențele dintre WLTP și NEDC, consultați www.audi.ro/service-si-accesorii/audi-service/tehnică mediu înconjurător/wltp.