Audi Logo
Audi
Sustenabilitate
Designul devine din nou revoluționar

Designul devine din nou revoluționar

Studioul de creație premiat Formafantasma din Amsterdam are o viziune: designul de produs al viitorului trebuie regândit radical pentru a fi cu adevărat inovator și durabil.

Text: Nadine Kaminski - Foto: Ikon, Simona Pavan, George Darrell - Timp de citire: 4 min

Când Simone Farresin din Milano și sicilianul Andrea Trimarchi, ambii în vârstă de 20 de ani, s-au întâlnit la Academia de Design din Florența, au avut ceva în comun: o viziune foarte critică asupra a ceea ce urmau să fie învățați ca fiind marea realizare a designului contemporan. „Când am venit la Florența pentru a studia, am sperat la abordările radicale și inovatoare pentru care designul italian din anii '70 și '80 a fost faimos. Dar în anii nouăzeci, disciplina a fost pe deplin comercializată. Și-a pierdut aspectul de schimbare a societății”, își amintește Farresin.

Din fericire, ambii și-au urmat visul și au absolvit împreună un program de masterat la renumita Design Academy Eindhoven. În prezent, predau acolo un nou concept de design cuprinzător: proiectare cu responsabilitate și respect pentru trecut, viitor și impactul ecologic al unui produs. Între absolvirea masteratului și postul de profesor se află înființarea biroului de design de succes Formafantasma în Amsterdam, precum și diverse expoziții solo și contribuții la bienale, considerate revoluționare. „Nu ne interesează designul doar pentru că ne plac lucrurile frumoase”, explică Farresin. „Ne fascinează faptul că este o disciplină care atinge economia, cultura și problemele ecologice. Și, în același timp, influențează viața oamenilor la un nivel foarte practic.”

Estetic, futurist, narativ: În mobilierul de birou pe care Formafantasma l-a proiectat pentru „Ore Streams”, se manifestă un domeniu tematic mult mai cuprinzător decât simplul trend al upcycling-ului. „Producția de mobilier a funcționat, în esență, ca un cal troian pentru a ajunge la actorii din reciclare și la informațiile lor”, dezvăluie Farresin.

Estetic, futurist, narativ: În mobilierul de birou pe care Formafantasma l-a proiectat pentru „Ore Streams”, se manifestă un domeniu tematic mult mai cuprinzător decât simplul trend al upcycling-ului. „Producția de mobilier a funcționat, în esență, ca un cal troian pentru a ajunge la actorii din reciclare și la informațiile lor”, dezvăluie Farresin.

Inspirație prin cercetarea materialelor

Cum și de ce anumite materiale ajung în centrul atenției Formafantasma și ce creează ei din acestea – acest proces poate varia. Farresin descrie procesul printr-un exemplu. În 2017, National Gallery of Victoria (NGV) din Melbourne a însărcinat Formafantasma, cunoscuți pentru pasiunea lor pentru materiale, cu un studiu asupra unui anumit material. NGV era interesată de abordarea contextuală a duo-ului – pe care aceștia au dezvoltat-o în timpul studiilor la Eindhoven și au perfecționat-o în practica agenției din Amsterdam. „Tema era complet liberă pentru noi”, spune Farresin. Singura cerință: deoarece colecția NGV este clar axată pe designul de mobilier, ideile Formafantasma trebuiau să se reflecte și în piese de mobilier.

Echipa a cercetat – și a restrâns curând tema materialului: O mare parte a economiei australiene se bazează încă pe extracția mineralelor din sol. „Am considerat acest lucru remarcabil și astfel a apărut tema principală a proiectului nostru, 'Ore Streams' (în traducere 'Fluxuri de minereu'). Când am început cercetările despre metalele prețioase, am descoperit rapid că majoritatea materialelor pe bază de metal provin acum din reciclarea resurselor existente. Dintr-o tonă de piese vechi de computer se poate extrage la fel de mult aur ca din 17 tone de minereu.”

Câte piese are un televizor, cât metal prețios este ascuns într-un computer? În expoziția lor – și pe internet sub orestreams.com – Formafantasma demonstrează procesul de dezasamblare manuală a dispozitivelor electronice.

Câte piese are un televizor, cât metal prețios este ascuns într-un computer? În expoziția lor – și pe internet sub orestreams.com – Formafantasma demonstrează procesul de dezasamblare manuală a dispozitivelor electronice.

Duo-ul și-a continuat cercetările, a vizitat și a intervievat specialiști în reciclare și a examinat ciclul mineralelor prețioase de la extracție și procesare până la reciclare. În acest proces, au realizat o descoperire conceptuală: „În special în ceea ce privește dispozitivele electronice, a devenit evident pentru noi că principala problemă a reciclării de astăzi este o problemă de design. Dacă un produs ar fi proiectat pentru a fi mai ușor de asamblat – și, mai important, mai ușor de dezasamblat – probabil că ar fi reciclat mai local, mai atent și în procese mai transparente pentru a recupera cât mai mult din metalele prețioase pe care le conține.” Dialogul cu diverși actori din domeniul reciclării a deschis ochii designerilor asupra unor lucruri elementare care abia dacă au avut lobby în designul de produs până acum.

Un alt element al universului tematic Formafantasma: faptele tehnice și descoperirile din cercetare se transformă în animații parțial eterice și frumoase. Cu toate acestea, Farresin și Trimarchi nu se lasă ușor numiți artiști. „Aceasta este o altă disciplină.”

Un alt element al universului tematic Formafantasma: faptele tehnice și descoperirile din cercetare se transformă în animații parțial eterice și frumoase. Cu toate acestea, Farresin și Trimarchi nu se lasă ușor numiți artiști. „Aceasta este o altă disciplină.”

Sustenabilitate: Designul are o responsabilitate

Farresin explică: „Inovațiile de astăzi nu sunt, din păcate, inovații în toate domeniile, ci doar răspund dorințelor utilizatorului. Și mie îmi plac obiectele foarte practice și frumoase, dar mă întreb dacă este corect să vorbim despre inovații și îmbunătățirea tehnologiilor noastre de zi cu zi, când piesele din ce în ce mai mici sunt încă lipite fără grijă. Acest lucru complică și scumpește inutil procesul de reciclare. Deci, pe baza căror parametri evaluăm inovația?” Doar faptul că în întregul segment de electrotehnică se folosesc diferite sisteme de șuruburi: adevărata inovație – și sustenabilitatea – la toate nivelurile ciclului de viață al produsului ar fi unificarea acestor mecanisme și transparentizarea produsului atât pentru utilizator, cât și pentru procesul de reciclare.

Valoarea studiilor lor pentru Formafantasma nu constă în mobilierul elegant rezultat, de exemplu, din deșeuri electronice, care răspunde tendinței de upcycling a consumatorilor. „Proiectele și expozițiile noastre, în special 'Ore Streams', arată prin filme, texte și instalații drumul pe care îl parcurge materialul și fac accesibile vizitatorilor cunoștințele pe care le-am generat în procesul nostru de cercetare. Desigur, pentru 'Ore Streams' și NGV am proiectat și mobilier de birou din computere vechi. Dar nu putem aborda problema sustenabilității din timpul nostru doar la nivelul produsului.”

Fie că este vorba de interviuri filmate cu experți sau instalații video care abordează subiectul resurselor finite la un nivel abstract – mediul imaginii în mișcare este un factor important în toate expozițiile Formafantasma. Principala lor preocupare: să facă procesul și rezultatele cercetării materiale tangibile pentru cei din afară.

Fie că este vorba de interviuri filmate cu experți sau instalații video care abordează subiectul resurselor finite la un nivel abstract – mediul imaginii în mișcare este un factor important în toate expozițiile Formafantasma. Principala lor preocupare: să facă procesul și rezultatele cercetării materiale tangibile pentru cei din afară.

Arhiva de pădure: Expuse inițial la Expoziția Mondială din 1862, aceste mostre de lemn fac parte din expoziția „Cambio” care are loc în prezent la Galeriile Serpentine din Londra. În funcție de densitatea și viteza de creștere, lemnul este utilizat industrial la scară masivă. Cu „Cambio”, Formafantasma dorește să crească gradul de conștientizare a valorii holistice a copacului ca liant de CO₂, filtru de aer și eroziune mai lentă.

Arhiva de pădure: Expuse inițial la Expoziția Mondială din 1862, aceste mostre de lemn fac parte din expoziția „Cambio” care are loc în prezent la Galeriile Serpentine din Londra. În funcție de densitatea și viteza de creștere, lemnul este utilizat industrial la scară masivă. Cu „Cambio”, Formafantasma dorește să crească gradul de conștientizare a valorii holistice a copacului ca liant de CO₂, filtru de aer și eroziune mai lentă.

Cunoașterea ca resursă pentru generațiile viitoare

Formafantasma și-a conceput expoziția „Cambio”, care a început în 2020, împreună cu Galeriile Serpentine din Londra. „Cambio” este o examinare a industriei lemnului. Împreună cu „Ore Streams”, formează baza pentru un nou curs de studiu cu accent pe sustenabilitate la Academia de Design din Eindhoven, supervizat de Formafantasma: subiectul Geo-Design. Ca designer individual, s-ar putea să nu poți schimba lumea, spune Farresin. Dar cineva are datoria de a încerca măcar.

Expoziția, care merită cu adevărat vizitată, poate fi experimentată și online la cambio.website. De asemenea, Formafantasma a pus la dispoziție informații detaliate despre „Ore Streams” pe orestreams.com. Un lucru este deosebit de important pentru Formafantasma: să transmită cât mai multor oameni o înțelegere și o curiozitate de bază despre ceea ce se ascunde în spatele unui obiect de consum. Astfel, consumatorii pot lua decizii conștiente despre ceea ce le place și ceea ce au cu adevărat nevoie. „Cu toții iubim lucrurile frumoase. Dar lucrurile au întotdeauna o poveste de spus. Și aceasta ar trebui să ne intereseze și pe noi.”

Upcycling la Audi

Sustenabilitatea este un pilon central al strategiei corporative a Audi. În a patra generație a Audi A3, de exemplu, materiile prime secundare sunt utilizate în husele scaunelor. Până la 89% din textilele utilizate constau în sticle PET reciclate, care sunt prelucrate în fire într-un proces complex. Mai întâi, sticlele sunt zdrobite în fulgi, apoi în granule și mai fine, care sunt apoi folosite pentru a face fire de poliester și în cele din urmă țesătură. Un total de până la 45 de sticle PET de 1,5 litri fiecare sunt reciclate pentru fiecare husă de scaun. În plus, există alte 62 de sticle PET care au fost reciclate pentru covorul noului Audi A3. Materiile prime secundare sunt acum utilizate și în alte componente interioare, cum ar fi componentele de izolație și amortizare, podelele de încărcare și covorașele de inserție. Scopul este clar: proporția de materiale reciclate din vehiculele din flota Audi va crește semnificativ în următorii câțiva ani.

Află mai multe despre designul sustenabil.

Fiecare contribuție contează pentru a impulsiona transformarea mobilității către mai multă sustenabilitate și neutralitate din punct de vedere al emisiilor de CO₂. Descoperiți cum ajută upcycling la producția noului Audi A3.

  1. Valorile declarate ale consumului și ale emisiilor au fost determinate în conformitate cu metodele de măsurare prevăzute de lege. La 1 ianuarie 2022, ciclul de încercare WLTP a înlocuit complet ciclul de încercare NEDC, astfel încât nu sunt disponibile valori NEDC pentru vehiculele nou omologate după această dată. Informațiile nu se referă la un singur vehicul și nu fac parte din ofertă, ci sunt utilizate doar în scopuri de comparație între diferitele tipuri de vehicule. Echipamentele și accesoriile suplimentare (piese suplimentare, format de anvelope etc.) pot modifica parametrii relevanți ai vehiculului, cum ar fi greutatea, rezistența la rulare și aerodinamica și, pe lângă condițiile meteorologice și de trafic, precum și comportamentul individual de condus, pot influența consumul de combustibil, consumul de energie, emisiile de CO₂ și valorile performanței de conducere ale unui vehicul. Datorită condițiilor de testare mai realiste, valorile consumului de combustibil și emisiilor de CO₂ măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Prin urmare, pot exista modificări corespunzătoare ale impozitării vehiculelor începând cu 1 septembrie 2018. Pentru mai multe informații despre diferențele dintre WLTP și NEDC, consultați www.audi.ro/wltp.